Ledenbijeenkomst 20 oktober 2016 om 19.30 uur in Ter Apel

Betreft: Uitnodiging ledenbijeenkomst

Geachte leden en andere belangstellenden,

Zoals reeds eerder aangekondigd, willen wij u hierbij nogmaals uitnodigen voor de eerstvolgende ledenbijeenkomst van de Historische Vereniging Westerwolde op donderdag 20 oktober a.s. in het Parochiehuis van de R.K. St. Willibrordusparochie (Hoofdstraat 75) te Ter Apel. De bijeenkomst begint begint om 19.30 uur. Het bestuur stelt de volgende agenda voor:

1. Opening, door de voorzitter.
  2. Vaststelling van de agenda.
  3. Ingekomen stukken en mededelingen, door de secretaris.
  4. Historische actualiteiten in Westerwolde.
  5. Rondvraag/w.v.t.t.k.
  6. Lezing door de heer drs. Harry Perton uit Groningen onder de titel: Publieke opinie in het Oldambt van de 18e eeuw. De heer Perton is historicus en in het dagelijks leven werkzaam bij RHC Groninger Archieven en eindredacteur van het cultuurhistorisch kwartaalblad Stad & Lande en het Historisch Jaarboek Groningen. In zijn voordracht zal hij ingaan op de vraag, hoe sterk bepaalde politieke opvattingen (zoals van orangisten en patriotten) in het Oldambt en Westerwolde van de 18e eeuw vertegenwoordigd waren. De focus in deze lezing ligt vooral op  het Oldambt, want daar waren met name de perioden 1748-1751 en 1785-1799 vol politieke reuring. In het tweede deel van zijn betoog legt de spreker een verbinding met stromingen in de bevoorrechte Gereformeerde/Hervormde kerk. Uiteraard zal er gelegenheid zijn om vragen te stellen.
  7. Sluiting van de vergadering.

Het bestuur hoopt weer velen van u op 20 oktober te mogen begroeten. Neemt u gerust een gast mee!

Met vriendelijke groet,

namens het bestuur,