Documentatiecollectie

De Historische Vereniging Westerwolde

Van 1980 tot 2011 luidde de naam: Vereniging voor Genealogie en Historie Westerwolde. De Vereniging stelt zich ten doel de belangstelling voor de historie en familiegeschiedenissen voor de landstreek Westerwolde in Zuidoost-Groningen te bevorderen en daarop stimulerend te werken. Dit wordt onder andere gedaan door het beheren van een documentatiecollectie betreffende de landstreek. Deze collectie is sinds 2016 ondergebracht in het Streekhistorisch Centrum de Oude Stelmakerij te Sellingen.

Gebruik maken van de collectie

De collectie is toegankelijk voor zowel leden als niet-leden. Raadplegen van de collectie kan tijdens de openingsuren van het SHC de Oude Stelmakerij. Iedere bezoeker dient in het bezoekregister te tekenen. Daarmee geeft de bezoeker aan akkoord te gaan met de huisregels.

Voor de openingstijden zie

Huisregels

– Stukken worden enkel ter inzage aangeboden en worden niet uitgeleend.
– Kopiëren van stukken is niet mogelijk in de Oude Stelmakerij, maar er mogen wel foto’s gemaakt worden.
– Gebruik van pennen is in de bibliotheekruimte niet toegestaan.
– Etenswaren mogen niet genuttigd worden in de bibliotheekruimte.
– Er mag niet geschreven worden in of op de stukken.
– Tassen mogen niet meegenomen worden naar de bibliotheekruimte. Deze kunnen bij de receptie in bewaring worden afgegeven.
– De mappen en dozen gemarkeerd met een rode sticker zijn niet raadpleegbaar. Dit i.v.m. privacy.
– Wanneer een stuk wordt geraadpleegd, plaats dan een fichekaart op de plaats waar het stuk stond. De fichekaart met hetzelfde nummer blijft bij het stuk, zodat duidelijk is waar deze terug geplaatst moet worden.
Medewerkers (vrijwilligers van het SHC/Tourist Info) in de Oude Stelmakerij
– Hebben toegang tot de collectie en mogen bezoekers toegang verlenen tot de collectie.

Oude Stelmakerij
Dorpstraat 32 Sellingen

Inventarislijst

De lijst met alle documenten kunt u via de link hieronder downloaden als PDF bestand:

Inventarislijst collectie HVW juli 2017

Bijgewerkt: september 2016
Voor inlichtingen over de collectie van de Historische Vereniging Westerwolde:
Geert Volders, geert.volders@gmail.com op internet

Zie ook hier: Boeken over Westerwolde

Boeken op internet

Ook op Internet komen steeds meer bestanden digitaal beschikbaar. Als we wat tegenkomen, dat over Westerwolde gaat zullen we dat hier gaan vermelden.

1. Het landschap Westerwolde door Dr. Ir. J.E. Muntinga uitgave 1946
    Het boek is downloaden als PDF bestand met de volgende link
  2. Het enige en afdoende middel tot bloei en welvaart, mens en landschap tijdens de lange weg naar een gekanaliseerd Westerwolde 1880-1920 door Geert Volders. Te downloaden via deze link.
  3. Verdwenen molens in Westerwolde door G.S. Koeman-Poel. Te downloaden als PDF bestand.