Ledenbijeenkomst 19 oktober in Ter Apel

Vanmiddag was er een drukbezochte ledenbijeenkomst in gebouw de Regenboog in Ter Apel. Voor deze bijeenkomst was Dr. Remi van Schaik uitgenodigd. Hij sprak over Westerwolde, relaties met Corvey, Osnabrück en Münster. Het betreft een onderzoek dat hij samen met de voormalige archeoloog van de Provincie Groningen, Henny Groenendijk, uitvoert. Het onderzoek van de twee pensionado’s is nog in volle gang en het was fijn dat de heer van Schaik alvast de eerste bevindingen wilde presenteren.

dr. R.W.M. (Remi) van Schaik Universitair docent (1995-2015)

Een verdere beschrijving van zijn lezing vindt u bij de uitnodiging die we in een eerder bericht op de website hebben geplaatst.

De heer van Schaik noemde in zijn lezing nog de kerkendatabase van Otto Roemeling, die onlangs ook digitaal beschikbaar is gekomen voor Groningen. U vindt dit op internet op de site www.corpusroemeling.nl.

Abdij van Corvey: https://nl.wikipedia.org/wiki/Abdij_van_Corvey

Bron: Rijksuniversiteit Groningen:

Westerwolde ‘achterlijk’ en ‘uithoek’? Archeologie en geschiedenis in discussie

Heersende opvattingen vanuit de geschiedschrijving over Westerwolde verdienen toetsing aan de hand van historische en archeologische bronnen uit de periode 1000-1650, met oog voor landschappelijke en maatschappelijke veranderingen, principieel bezien in relatie tot omliggende regio’s (Emsland, Drenthe, Oldambt). Kort verslag van wat reeds gedaan is (historiografie, archeologisch-landschappelijke inventarisatie, demografische analyse) en wat nog beoogd wordt (materiaalonderzoek, ontwikkeling landrecht).

• Henny Groenendijk was provinciaal archeoloog van Groningen en heeft zich veel beziggehouden met Westerwolde. Remi van Schaïk is mediëvist en sociaal-economisch historicus en was als docent werkzaam aan de RUG. Hij richt zich vooral op de regionale geschiedenis van Noord- en Oost-Nederland en werkte eerder samen met archeologen van BAI en GIA. Gezamenlijk schreven beiden in deel 1 van de Geschiedenis van Groningen (2008).