Transcripties van de schoolmeesterrapporten

schoolmeesterDe schoolmeesterrapporten zijn de antwoorden op de vragen die de Commissie van Onderwijs in 1828 stuurde aan de schoolmeesters van een groot aantal Groninger plaatsen. Het doel van deze vragen was om informatie te verzamelen waarmee schoolopziener Nicolaus Westendorp een geologische en topografische kaart van de provincie kon samenstellen.

De vragenlijst bevat meer vragen dan voor het werk van Westendorp noodzakelijk was. Naast vragen over topografie, bodem en natuurlijke gesteldheid bevat de lijst ook vragen over de middelen van bestaan, luchtgesteldheid, taal, zeden en gewoonten.
Van de ongeveer 200 Groninger plaatsen stuurden maar liefst 175 schoolmeesters antwoorden in. Soms gaf men alleen de naam van het dorp op; vaak werden de vragen ook heel uitgebreid beantwoord.

De Groninger Archieven hebben een heleboel van deze rapporten op internet gezet en keurig gerubriceerd per plaats. Heel leuk om te lezen hoe het er bijna 200 jaar geleden aan toe ging in onze provincie.

Klik op deze link voor alle rapporten en kies een plaats:

bron: Groninger Archieven