Muntschatten en ander Geluk op de Dag van de Groninger Geschiedenis: zaterdag 14 oktober van 11 tot 17 uur in en rond het gebouw van de Groninger Archieven.

Alweer de 31e Dag van de Groninger Geschiedenis! Bij alle activiteiten staat de geschiedenis van stad en provincie Groningen centraal. Alle lezingen en activiteiten staan in het teken van Geluk; het thema van de landelijke Maand van de Geschiedenis. Soms met de tegenhanger Ongeluk, want het één bestaat niet zonder het ander.

Wij lichten er een paar programmaonderdelen uit:

Schatkamer met zeven Groninger muntschatten
Vroeger moest bijna ieder huishouden zijn vermogen, in voorwerpen of munten, letterlijk onder zich houden, bijvoorbeeld in de grond. Soms ging de kennis van de bewaarplaats verloren. Zelden wordt de schat teruggevonden, maar soms hebben we geluk, zoals in 2016 met de goudschat van Loppersum. Deze en zes andere Groninger muntschatten, presenteren we eenmalig samen in de Schatkamer op de Dag van de Groninger Geschiedenis.

Tussen schat en scherf
Wanneer u in het bezit bent van een heuse bodemvondst, dan kunt u op 14 oktober aanschuiven aan de determinatietafel. Vier kundige bodemschatkenners kunnen u alles vertellen over uw vondst en de historische waarde ervan: schat of scherf?
Geluk en geschiedenis voor kinderen
Geschiedenis is voor alle leeftijden, dus ook voor kinderen is er van alles te doen. Wat denk je van Scherven brengen geluk of het Rad van Fortuin? Bovendien is er speciaal voor kinderen een rondleiding door de indrukwekkende depots van de Groninger Archieven.

Programma en magazine
Op deze dag organiseren wij voor ieder wat wils: stadswandelingen, gelukslezingen, onderzoeksgeluk, informatiemarkt, lekkere muziek en nog veel meer. Op de website www.dagvandegroningergeschiedenis.nl vindt u steeds de meest actuele informatie over het hele programma, kunt u het speciale magazine inzien en een filmpje bekijken met beelden van verleden jaar, als herinnering of smaakmaker.
Exemplaren van het magazine kunt u ook afhalen in de hal van de Groninger Archieven en bij openbare bibliotheken.
Een geluksinspiratiefilmpje kunt u bekijken op https://vimeo.com/gava/dgg2017

Sociale media
Op de Twitter pagina van de Groninger Archieven plaatsen we in de aanloop naar de Dag ook DGG-nieuwsberichten.
Wilt u de Dag van de Groninger Geschiedenis promoten bij anderen? Verwijs dan naar www.dagvandegroningergeschiedenis.nl.  Op die website, onder in ‘Pers’, kunt u ook een afbeelding van de poster downloaden.
Bent u Twitter-gebruiker? Graag vragen we u in uw berichten over de Dag van de Groninger Geschiedenis de hashtag #dgg17 en #geluk te gebruiken. Zo helpt u mee om de Dag van de Groninger Geschiedenis 2017 ook via Twitter goed vindbaar te maken!

Praktisch – Gratis toegankelijk; soms aanmelding vooraf nodig
De Dag van de Groninger Geschiedenis vindt plaats op zaterdag 14 oktober en is gratis toegankelijk. Voor sommige activiteiten is deelname alleen mogelijk na aanmelding vooraf. Zie verder pag. 18 van het speciale magazine.

HVW
De Historische Vereniging Westerwolde zal de hele dag aanwezig zijn op de Dag van de Groninger Geschiedenis.