Open Joodse Huizen|Huizen van Verzet Westerwolde

Op zaterdag 4 mei 2019 vindt in Westerwolde voor de eerste keer het herdenkingsprogramma Open Joodse Huizen-Huizen van Verzet plaats. Open Joodse Huizen-Huizen van Verzet wordt georganiseerd door de Stichting Folkingestraat Synagoge en de Historische Vereniging Westerwolde, met ondersteuning van het Joods Cultureel Kwartier in Amsterdam.

Vertellers, bezoekers en bewoners delen verhalen in huizen waar joodse plaatsgenoten voor, tijdens en na de oorlog woonden en werkten. Bijvoorbeeld het verhaal van de joodse familie From, dat wordt verteld in het pand in Ter Apel waar voor de oorlog hun kruidenierszaak gevestigd was. Ook verzetsverhalen komen aan bod. Zo kunt u op 4 mei het verhaal horen van Lammert Huizing uit Sellingerbeetse, die met zijn vrouw Grietje een onderduikadres verschafte aan de joodse familie Sachs uit Vlagtwedde. Of het verhaal van ds. Greeven uit Vriescheloo, die daar bij allerlei verzetsactiviteiten betrokken was.

Ook is er aandacht voor verzetsman Albert de Roos, voor wie op 4 mei 2018 een gedenkteken is onthuld in Sellingen. De bijeenkomsten duren maximaal een uur en zijn gratis toegankelijk. Bij alle locaties is (beperkte) parkeergelegenheid.
Voor het gehele programma kunt u de flyer bekijken en voor meer informatie kunt u de

Website bezoeken: www.openjoodsehuizen.nl

Download hier de flyer: OJH Westerwolde 2019