Tentoonstelling over meester Neuteboom

De tentoonstelling zal vanaf vrijdag 5 juni tot en met eind augustus voor het publiek te zien zijn in SHC de Oude Stelmakerij, Dorpsstraat 32 te Sellingen, en dus niet in het gemeentehuis. Entree gratis!

Eén gedachte over “Tentoonstelling over meester Neuteboom

1. NUIGEN VEUR t BIEWONEN VAN OFTRAP VAN t J.H. NEUTEBOOM-PROJEKT

Dit joar is t 150 joar leden dat meester-schriever Jan Hendrik Neuteboom in Vlagtwedde geboren wui.
    Um zien 150ste geboortejoar te vieren hevve in 2014 J.H. Neuteboomstichting opricht, mit beduilen um de meroakels schiere, levensechte verhoalen van dizze belangwekkende, mor nog zowat onbekende schriever bie n zo groot meugelk publiek under aandacht te brIngen.

Aan eregast Henk Neuteboom, klaainzeun van J.H., zel ankom 4 juni, um 14:30 uur
    in SHC De Oude Stelmakerij, Dorpsstraat 32, ien Zèlgn, t eerste eksemploar oetlangd worden van t routeboukje:

Een fiets- of wandeltocht in de Westerwoldse sporen van meester-schrijver J.H. Neuteboom

Op dizze fiets- of wandeltocht kinnen in en rond t dörp Zèlgn tien plekken aandoan worden dij in Neutebooms verhoalen n rol speulen.
    Op dij plekken kinnen biebeheurende verhoalfragmenten lezen worden of via n Geo Layar app beluusterd.

Noa t oetlangen van t routeboukje zel deur börgmeester Leontien Kompier n tentoonstellen in SHC De Oude Stelmakerij opend worden, mit as thema:

Onze schoul in Westerwolde, vrouger en nou

Tiedens opening zellen leerlingen van de bovenbaauw van drij Westerwoldse schoulen, cbs Het Gebint, Sellingen, obs Meester Neuteboom, Stadskanaal en obs Plaggenborg, Vlagtwedde, soamen mit de Westerwoldse zanger-laidschriever Alex Vissering, t laid Waling-Wubbe heuren loaten.
    Waling-Wubbe is n Neuteboomgedicht dat deur Alex spesioal veur dizze gelegenhaid op meziek zet is.

Boetendat zel n deskundege jury de noamen bekend moaken van de drij prieswinnende taikenoars, dij t thema van de tentoonstellen t roakst weergeven hebben.

De tentoonstellen, tot stand kommen i.s.m. t Streekhistorisch Centrum Stadskanaal, is tot 1 oktober te bekieken.

Mit vrundelke groutnis
    Noamens de J.H. Neuteboomstichting, Geert Luth, Jan Sleumer en Geesje Vos.

Wie willen geern waiten mit houveul personen ie van plan binnen te kommen.
    Ie kinnen bellen noar Streekhistorisch Centrum, Stadsknoal: 0599-612649.
    Of mailen noar: info@streekhistorischcentrum.nl

Over J.H. Neuteboom: http://www.webloug.nl/jan-hendrik-neuteboom/
    UITNODIGING VOOR DE BIJWONING VAN DE J.H. NEUTEBOOM-PROJECTLANCERING

Dit jaar is het 150 jaar geleden dat meester-schrijver Jan Hendrik Neuteboom te Vlagtwedde geboren werd.
    Ter viering van zijn 150ste geboortejaar hebben wij in 2014 de J.H. Neuteboomstichting opgericht, met als doel om de prachtige, levensechte verhalen van deze belangwekkende, maar nog vrijwel onbekende schrijver bij een zo groot mogelijk publiek onder de aandacht te brengen .

Aan eregast Henk Neuteboom, kleinzoon van J.H., zal in SHC De Oude Stelmakerij, Dorpsstraat 32 te Sellingen, op 4 juni a.s. om 14:30 uur, het eerste exemplaar worden aangeboden van het routeboekje:

Op deze fiets- of wandeltocht kunnen in en rond het dorp Sellingen tien plekken worden aangedaan die in Neutebooms verhalen een rol spelen.
    Op die plekken kunnen bijbehorende verhaalfragmenten worden gelezen of via een Geo Layar app beluisterd.

Na overhandiging van het routeboekje zal door burgemeester Leontien Kompier een tentoonstelling in SHC De Oude Stelmakerij worden geopend, met als thema:

Onze school in Westerwolde, vroeger en nu

Tijdens de opening zullen leerlingen van de bovenbouw van drie Westerwoldse scholen, cbs Het Gebint, Sellingen, obs Meester Neuteboom, Stadskanaal en obs Plaggenborg, Vlagtwedde, samen met de Westerwoldse zanger-liedschrijver Alex Vissering, het lied Waling-Wubbe ten gehore brengen.
    Waling-Wubbe is een Neuteboomgedicht dat door Alex speciaal voor deze gelegenheid op muziek gezet is.

Bovendien zal een deskundige jury de namen bekend maken van de drie prijswinnende tekenaars, die het thema van de tentoonstelling het treffendst hebben weergegeven.

De tentoonstelling, tot stand gekomen i.s.m. het Streekhistorisch Centrum Stadskanaal, is tot 1 oktober te bezichtigen.

Met vriendelijke groeten,
    Namens de J.H. Neuteboomstichting, Geert Luth, Jan Sleumer en Geesje Vos.

We willen graag weten met hoeveel personen u van plan bent te komen.
    U kunt bellen naar: Streekhistorisch Centrum, Stadskanaal: 0599-612649.
    Of mailen naar: info@streekhistorischcentrum.nl

Over J.H. Neuteboom: http://www.webloug.nl/jan-hendrik-neuteboom/