Uitnodiging ledenbijeenkomst 27 juni 2015

Geachte leden en andere belangstellenden,

Zoals reeds eerder aangekondigd, willen wij u hierbij nogmaals uitnodigen voor de eerstvolgende ledenbijeenkomst van de Historische Vereniging Westerwolde op zaterdag 27 juni a.s. in De Turfschuur (Hervormd verenigingsgebouw, Marktplein 2B) te Bourtange. De vergadering begint om 13.30 uur. Het bestuur stelt de volgende agenda voor:

1. Opening, door de voorzitter.
2. Vaststelling van de agenda.
3. Ingekomen stukken en mededelingen, door de secretaris.
4. Historische actualiteiten in Westerwolde.
5. Rondvraag/w.v.t.t.k.
6. Lezing door de heer Geert de Vries uit Tweede Exloërmond onder de titel: Hoogveen, wat was dat voor landschap? Eeuwenlang lag het beekdal van de Ruiten Aa ingeklemd tussen het Bourtanger Moor en het Oostermoer. De geschiedenis van Westerwolde is dan ook niet denkbaar zonder de aanwezigheid van deze uitgestrekte hoogvenen. Reden om eens stil te staan bij het karakter van dit landschap. De Vries licht toe: ‘In de veenkoloniën lopen we over de bodem van wat eens een diep moeras was. Het was tevens het grootste hoogveen-moeras van West Europa. Onvoorstelbaar dat in Groningen zelfs geen klein stukje hoogveen bewaard is gebleven. Hoe zag dit moeras er vroeger uit? Wanneer is het ontstaan? Welke planten en dieren leefden hier vroeger? Bestaan die soorten nu nog en zo ja waar zijn die dan te zien?’
Voor de pauze wordt de opbouw en afbraak van het hoogveen-landschap behandeld.
Na de pauze staan de dieren van het hoogveen centraal, zoals kraanvogels, heikikkers, libellen en vlinders. Tot slot wordt de vraag positief beantwoord of de schamele resten van het eens zo algemene hoogveenlandschap nog te behouden zijn.
7. Sluiting van de vergadering.

Het bestuur hoopt weer velen van u op 27 juni te mogen begroeten. Neemt u gerust een gast mee!
Houdt u rekening met de toegankelijkheid van de vesting Bourtange. Parkeren kan op de parkeerplaats bij het Informatiecentrum, maar mensen die slecht ter been zijn kunnen met de auto de vesting inrijden. Ook rijdt er een pendelbusje tussen het Informatiecentrum het Marktplein heen-en-weer.

namens het bestuur,

I. Middelkamp-Maarsingh, secretaris.