Algemene ledenvergadering goed bezocht

Zaterdag 20 december had een groot aantal leden van de Historische Vereniging Westerwolde regen en wind getrotseerd en was afgereisd naar Sellingen voor de algemene ledenvergadering van de vereniging. Op de agenda stonden wat huishoudelijke zaken en verder was er een zeer interessante lezing door de historicus Geert Volders uit Onstwedde over de Eerste Wereldoorlog en in het bijzonder wat daar in Westerwolde van te merken was. Hoewel in Nederland in de periode 1914-1918 de meeste activiteit was waar te nemen langs de zuidgrens door de strijd in België, werd ook de oostgrens nauwlettend in de gaten gehouden. Het was ook in de tijd dat de kanalisatie in Westerwolde op gang kwam en er werd toen dankbaar gebruik gemaakt van de inzet van de Belgische vluchtelingen die hier toen in de regio vertoefden. Bij Ter Apel kreeg men te maken met ontsnapte Russische krijgsgevangenen en in die tijd werden er ook veel goederen gesmokkeld. In 1918 waren Franse vluchtelingen niet welkom in Onstwedde en omliggende plaatsen omdat daar toen de Spaanse griep heerste. Hoewel Westerwolde een neutraal grensgebied was, waren er toch ingrijpende beperkingen in het dagelijkse leven. Veel kostwinners waren namelijk ingezet om de landsgrenzen te bewaken. Het grote aantal vluchtelingen, er waren bijvoorbeeld meer dan een miljoen Belgen in Nederland, zorgde ook voor de nodige problemen. Maar toch was het ook een periode van ontwikkeling en vooruitgang.

Geert Volders gaf nog als leestip mee:
koch
IMG_1944a

Foto van de vergadering van 20 december 2014 in gebouw de Sprankel in Sellingen.