Presentatie Terra Westerwolda

Op donderdag 29 september 2011 is in het Streekhistorisch Centrum te Stadskanaal ons nieuwe tijdschrift gepresenteerd: Terra Westerwolda, over de geschiedenis van Westerwolde en de Kanaalstreek. Het tijdschrift is een podium voor artikelen over uiteenlopende historische onderwerpen, wetenswaardigheden over de streek en vondsten uit de archieven. Uitgevoerd in full colour op glanzend papier komen nu de foto’s en andere illustraties veel beter tot hun recht.
Voor jongere lezers vanaf 10 jaar zijn er speciale pagina’s ingeruimd, getiteld Terra Junior. Hier is bijvoorbeeld te lezen hoe je een onderzoekje naar je eigen familiegeschiedenis opzet. Daarmee sluit het eerste nummer aan bij het thema van de Maand van de Geschiedenis: Ik en Wij, en heeft Terra Westerwolda ook een educatief doel. Het tijdschrift is een gezamenlijk initiatief van de Historische Vereniging Westerwolde en het Streekhistorisch Centrum. Leden van de Historische Vereniging en donateurs van het SHC ontvangen het tijdschrift automatisch bij hun lidmaatschap, waarschijnlijk de eerste week van oktober. Het is ook los te koop bij het Streekhistorisch Centrum en (vanaf volgende week) in div. boekhandels in de regio.

De cultuurwethouders van de 3 Westerwoldse gemeentes hebben gezamenlijk de cover van Terra Westerwola onthuld. Vlnr. dhr. Lok (Vlagtwedde), mevr. Bos (Bellingwedde) en dhr. Bieze (Stadskanaal).