Prof.dr. Reinder Reinders over De atlas van Beckeringh

Een tot der laatste stoel bezet gebouw De Sprankel in Sellingen was vanmiddag weggelegd voor de heer Reinders, die er een zeer interessante lezing gaf over de kaarten van Theodorus Beckeringh voor de leden van de Historische Vereniging Westerwolde. Na afloop van de lezing was er gelegenheid tot het stellen van vragen waar ruimschoots gebruik van werd gemaakt.

Theodorus Beckeringh (1712-1790) was een jurist met grote belangstelling voor tekenen en cartografie. Rond 1750 vat hij het plan op om een nieuwe kaart van de provincie Groningen te maken die in 1781 wordt gedrukt. Het is een prachtige kaart met heldere weergave van de wegen, vaarwegen en vele wetenswaardigheden, zoals de borgen die rondom de kaart staan.
Dankzij ruim 200 bewaard gebleven schetskaarten en voorstudies volg je Beckeringh op de voet wanneer hij in het midden van de 18e eeuw Groningen in kaart brengt. De voorstudies bevatten een schat aan informatie die op de gedrukte kaart ontbreekt. Het deels onbekende kaartmateriaal geeft niet alleen een prachtig overzicht van de werkwijze van een enthousiast amateurcartograaf, maar ook van het 18e-eeuwse Groninger landschap. (bron:Groninger Archieven)

Hieronder nog een foto reportage van de geslaagde bijeenkomst:
En als verrassing bij het verlaten van de Sprankel nog een prachtig verlichte kerk in Sellingen