Uitnodiging Excursie

Vlagtwedde, 1 september 2018

Betreft: uitnodiging excursie

Geachte dames en heren,

Dit jaar gaat de Historische Vereniging Westerwolde op zaterdag 22 september op excursie naar de oude Hanzestad Bremen. De directe lijnen met de geschiedenis van Westerwolde zijn deze keer iets dunner, of het moet al de band met de heilige Willehad (± 740–789) zijn, de “Apostel der Saksen”, die in Drenthe en Groningen missioneerde en de eerste bisschop van Bremen werd. Hij stichtte in 789 de Sint Petruskathedraal (St. Petri Dom) van het nieuwe bisdom Bremen, dat zou uitgroeien tot het “Rome van het Noorden” van waaruit het grootste gedeelte van Scandinavië gekerstend zou worden. De huidige dom – een magnifieke kerk waaraan vanaf de 11e eeuw is gebouwd – staat samen met het fraaie raadhuis (en de beroemde “Roland”) op de UNESCO-werelderfgoedlijst. Hoewel de stad in de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd werd, is er nog veel te zien in de oude Hanzestad aan de Weser. Denk bijvoorbeeld aan de Onze Lieve Vrouwekerk, de Martinikerk, de bekende “Böttcherstraße” en het pittoreske “Schnoor”, de oudste wijk van de stad. Redenen genoeg om – na Osnabrück en Münster – ook een keer de derde grote bisschopsmetropool in onze cultuurregio te bezoeken.

De reis staat onder leiding van uw voorzitter, drs. Jochem Abbes.

Voor de excursie geldt het onderstaande programma (z.o.z.), waarbij de tijden bij benadering zijn (behalve de vertrektijden) en wijzigingen zijn voorbehouden.

Programma

8.30 u. Vertrek vanaf het Informatiecentrum, Willem Lodewijkstraat 33 te Bourtange.

10.00 u. Koffie/Thee met gebak in de Klosterschänke bij Kloster Hude.

11.30 u. Bezichtiging van de Sint Petruskathedraal en de tentoonstelling in het Dom-Museum. Blik in de “Bijbeltuin” in de pandhof van de kathedraal.

12.30 u. Vrij te besteden middagpauze in Bremen. In het centrum zijn voldoende en gevarieerde lunchmogelijkheden.

15.00 u. Kleine stadswandeling door het historische centrum (o.a. door de Böttcherstraße en het “Schnoor”.

16.30 u. Vertrek uit Bremen.

18.00 u. Gezamenlijk diner in de Detenerkrug te Detern.

20.30 u. Aankomst in Bourtange.

Deelname en aanmelding
De kosten voor de dag bedragen € 49,00 per persoon (inclusief busvervoer Bourtange – Hude – Bremen – Detern – Bourtange), “Kaffee und Kuchen” in Kloster Hude en de gezamenlijke maaltijd in Detern.

Aanmelding vindt plaats door (per deelnemer) €49,00 over te maken naar de bankrekening van de Historische Vereniging Westerwolde: IBAN NL80RABO0358606063.

Vermeld bij uw betaling uw naam en adres, dan weet de penningmeester wie zich heeft opgegeven. Bij deelname aan de excursie wordt er geen bevestigingsbericht meer gestuurd, maar mocht u daar toch prijs op stellen dan kunt u uw emailadres bij uw betaling opgeven. Wanneer er te veel aanmeldingen zijn, dan wordt uw betaling natuurlijk direct teruggestort. De webmaster plaatst een bericht op onze website zodra alle plaatsen gereserveerd zijn, want ook dit jaar geldt: vol = vol.

Kortom alle reden om mee te gaan voor een interessante – en gezellige! – dagtocht naar Kloster Hude en Bremen. We hopen op een goede opkomst!

namens het bestuur,

Kineke Kuper-Dijkmeijer, secr.