Wie was die vereenzaamde kunstenaar uit de buurt van Vlagtwedde?

Op verzoek van de Stichting Huizinga Meubel Nederland plaatsen we dit bericht.

De titel van dit bericht verwijst naar de laatste alinea van het bericht. Uw reactie horen we graag via info@verenigingwesterwolde.nl

Huizinga met muziek
We kregen de tip al drie jaar geleden van Erik Boerma van de gelijknamige antiekhoeve in Uithuizen. Dat er in het Stol-Vennemahuis in Baflo een stijlkamer was, ingericht met prachtig Huizinga-meubilair. Recent spraken we Stijn van Genuchten, directeur van Openluchtmuseum Het Hoogeland, die ons wist te vertellen dat meubels afkomstig zijn uit het museumdepot. En hij gaf ons de namen van twee van de initiatiefnemers die aan het huis de huidige muzikale bestemming hebben gegeven. Maar hij kon niet met zekerheid zeggen dat het het inderdaad om Huizinga-meubels ging.We maakten voor afgelopen zaterdag een afspraak met de initiatiefnemers voor een bezichtiging van het huis. We werden hartelijk ontvangen, men nam ons mee naar de voorkamer, we vroegen en kregen permissie om een van de stoelen om te draaien… en daar zat het bekende fabrieksplaatje van de ‘Nederland’ van Huizinga. En ook onder de andere stoelen, het tweezitsbankje, de eettafel, de kast, een bijzettafeltje en de spiegel op de gang, zaten dezelfde plaatjes. In de meesterlijk gesneden ornamenten zijn de opvallend elementen verschillende muziekinstrumenten. De meubels stonden niet oorspronkelijk in het huis en bij de muzikale herbestemming zochten de initiatiefnemers naar passend meubilair. Toen ze dan in het depot van het Openluchtmuseum dit ensemble aantroffen, was de keuze snel gemaakt.Gevraagd naar de provenance van de meubels weet Stijn te vertellen dat ‘ze afkomstig zijn van iemand uit (de buurt van) Vlagtwedde. Een wat vereenzaamde kunstenaar die de meubels had overgehouden van zijn familie en ze aan het museum schonk‘. [einde citaat]. Dat is geweest ergens begin 2000;

Per 21 juli 2016 is de Stichting Huizinga Meubel Nederland officieel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 8565.89.834.
De stichting heeft onder meer ten doel:
Het komen tot een herwaardering in de breedste zin van de persoon Jacobus Abraham Huizinga (1861-1937) en zijn meubelfabriek ,,Nederland”, zoals deze laatste in de stad Groningen heeft bestaan van 1889 tot 1956;
Het bestuur bestaat uit:
Fred Ootjers, voorzitter