Kamp de Beetse. Wie kan ons hiermee verder helpen?

Van de heer Alle de Vries kregen we een tweetal e-mails met een drietal foto’s waar een aantal vragen over is. Mocht u ons verder kunnen helpen, dan mag u een reactie plaatsen onder dit bericht of een e-mail sturen aan info@verenigingwesterwolde.nl.

We laten u wat passages zien uit de e-mails:

De heer de Vries las iets in de krant over de barak in Sellingen(Kamp de Beetse) en herinnerde zich toen dat zijn vader daar ook ooit was geweest.

“Toen schoot mij te binnen dat mijn vader daar ook ooit geweest was.  “Jipsinghuizen” noemde hij dat. Mijn vader Jan de Vries (1903-1995) was van 1934 tot 1968 chauffeur bij de Gado te Hoogezand. Midden jaren dertig bracht hij per bus dagelijks heen en terug werklieden uit Hoogezand en Sappemeer naar genoemd kamp. Meestal met 2 bussen. Hij vertelde dat zijn collega en hij de hele dag wat in de kantine zaten of in de bus lagen wat te lezen. En zag hoe de mensen daar in het veld aan het “pokkelen” waren. Daar schaamde hij zich en beetje voor, temeer omdat er ook plaats- en leeftijdsgenoten bij waren die hij persoonlijk kende. Daarbij is op enig moment (vermoedelijk 1935) deze foto gemaakt in de kantine. Van links naar rechts: mijn vader met pet, 2e Gado chauffeur(naam onbekend), dochter of dienstmeisje?, beheerders echtpaar met hondje op schoot.

Misschien heb u hier wat aan. Ik ben zeker van plan dit jaar een bezoek te brengen aan Sellingerbeetse”.

Tot zover de eerste mail. De foto is zonder meer uniek te noemen.

Vandaag ontvingen we een tweede mail van de heer de Vries:

“Naar aanleiding van de kantinefoto ben ik nog even weer in het verleden gedoken.
De opa van mijn vrouw: Berend de Keyzer (1887-1960) was werkzaam in de scheepsbouw te Westerbroek (gem. Hoogezand-Sappemeer). Maar zal tijdens de crisis vermoedelijk tijdelijk werkloos zijn geraakt en werd daardoor naar Sellingerbeetse gezonden. Hij verbleef daar de hele week en er zou nog een foto van zijn. Na enig gezoek stuitte ik op deze twee foto’s, waar wij hier vermoeden, dat ze wat te maken hebben met het kamp!

De kleine groepsfoto: staan en zitten de mannen hier gereed voor weekend verlof, daar ze hun goede kleren aan hebben? Verder baseer ik dat op de witte stoelen /krukjes. Was het standaard meubilair wit in de verblijfsbarakken? Want wit meubilair vindt je niet in een scheepswerf schaftlokaal met dito kleding. Opa staat hier in het midden met snor, horloge ketting en kruisje op de arm.

De grote foto: deze zou gemaakt kunnen zijn door een fotograaf, want de achterzijde ziet eruit als een ansichtkaart met adresregels en de opdruk AGFA.
Deze foto is duidelijk ook niet gemaakt bij de scheepswerf, want dan zou er vermoedelijk iets van volgende voorstellingen op te zien zijn.
A. gebouwen of een gedeelte daarvan.
B. Iets van het Winschoterdiep
C. Iets van de spoorlijn Nieuwschans – Groningen die 300/400 meter parallel aan het Winschoterdiep achter de werf langs loopt.

Is dit ergens buiten het kamp? De achtergrond lijkt mij ruw geaccidenteerd terrein, zijn de mannen hier bezig met een handbediende heipaal en slaan ze hier een brug of wordt hier een soort sluis gebouwd voor af of bewateren van een gebied van/ naar de Ruiten Aa? Opa staat hier op de voorgrond met witte streep op de schouder, linker hemdsmouw op gerold en opgerold touw in de handen”.

Het is meestal niet eenvoudig om dit soort vragen beantwoord te krijgen, maar het medium internet leent zich hier uitstekend voor en we zijn dan ook heel benieuwd of er mensen zijn die een antwoord weten op deze vragen.

Wij en de heer de Vries zijn er heel benieuwd naar.

Eén gedachte over “Kamp de Beetse. Wie kan ons hiermee verder helpen?

1. Beste ,
    Zoals ik tegen deze foto aankijk, zijn ze bezig met het heien, waarschijnlijk een sluis, gezien de dam aan de achterzijde.