Museum Oud Vlagtwedde

In Vlagtwedde aan de Weenderstraat 65 vind je Liroja Fashion. Wat een heleboel mensen niet weten is, dat in hetzelfde pand ook het Museum Oud Vlagtwedde is gevestigd. Ons lid Freerk Lukens(63) zwaait daar de scepter en hij kan zich er helemaal uitleven als “museumdirecteur”.  Freerk, die in Veele is geboren, verzamelt al heel wat jaren dingen, die met Vlagtwedde en Veele te maken hebben. Hij heeft een hele verzameling oude foto’s, waarvan hij een gedeelte heeft tentoongesteld in zijn museum. Maar ook relatiegeschenken, krantenknipsels, asbakken met foto’s en nog veel meer. Freerks moeder was eigenlijk degene die met verzamelen is begonnen. In schriften hield ze bij welke artiesten allemaal optraden in de dancing van Jan Beijering in Vlagtwedde. Toen Freek zich bezig hield met grasbaanraces ging hij ook krantenknipsels verzamelen over zijn sport en al gauw kwam van het een het ander.

Zakkenstempel Graanhandel Meijer en Zoon Vlagtwedde.

Ook balpennen zijn een tijdlang verzameld, maar zoveel als collega verzamelaar Harm Lutjeboer uit Onstwedde bij elkaar heeft verzameld zijn het nog niet geworden. Laatstgenoemde heeft er namelijk ruim 20.000 in zijn bezit. Tientallen plakboeken zijn er verder met krantenberichten over Vlagtwedde en het eind is nog lang niet in zicht.

De geschiedenis van de Stoomtramweg Maatschappij Oostelijk Groningen, in de volksmond ‘Ol Graitje’ genoemd, ging ook niet aan Freerk voorbij. Hij heeft heel wat foto’s verzameld van de tram en dat kwam niet in de laatste plaats door zijn opa die als machinist op deze tram heeft gereden en waar hij nog de pet van heeft.

Freerk heeft echter nog één probleem. Hij moet nog anderhalf jaar werken voor hij zich volledig op zijn museum kan storten, waardoor het museum nu nog niet altijd open is. Freerk probeert er wel op vrijdagavond te zijn, maar geïnteresseerden kunnen beter even vooraf bellen met Freerk Lukens. Zijn telefoonnummer is 06-51661975.

naschrift:

Op 3 juni 2018 is Freerk Lukens plotseling overleden. Vier maanden nadat ik een interview heb gehad met Freerk is hij niet meer. Tijdens mijn vakantie in Scandinavië bereikte mij dit droeve bericht. We wisten dat Freerk ziek was, maar dat het zo snel zou gaan had niemand verwacht. De familie wens ik veel sterkte met het verlies van Freerk.

Marten Fokkens
Webmaster Historische Vereniging Westerwolde.

Eén gedachte over “Museum Oud Vlagtwedde