Verzoek van Maria Jansen om informatie over de families Jansen en Smit uit Vriescheloo/Bellingwolde

Mijn Overgrootvader Lukas Jansen (1865-1918 Vriescheloo-Vriescheloo – graf Vriescheloo), daglooner en (na 1910) schipper, trouwt 1887 te Bellingwolde met Aaltje Mulder (1868-1953 Bellingwolde-Groningen – graf Vriescheloo). Ze kregen tussen 1887-1906 acht kinderen: Derk, Trijntje*, Jan*, Hinderika, Jantina, Jantje, Trijntje en Jan, waarvan twee* jong overleden. Heb geen foto’s van ze, weet niet waar ze woonden. Wel gevonden in Westerwolders en hun woningbezit , dat Lucas Jans Bakker (overgrootvader van Lukas Jansen) in 1776 woning Vriescheloo Huisnummer 73 koopt en dat hij in 1827 in huisnummer 70 overlijdt. En dat diens zoon Cornelis Lukas Jansen/Bakker in 1829 in Huisnummer 73 woont.

Mijn andere overgrootvader Filippus Smit (1859-1934 Bellingwolde-Bellingwolde – graf Kerkweg Bellingwolde), daglooner, trouwt 1885 te Bellingwolde met Martje Jager (1863-1953 Blijham, gem.Wedde-Bellingwolde – graf Kerkweg Bellingwolde). Ze kregen tussen 1885-1907 twaalf kinderen: Jacob Filippus*,Berend, Grietje, Nn*,Geert, Hilje Jacoba*, Christina, Jacob, Hilje Jacoba, Jan Karel, Filippus, Martje, waarvan drie* jong overleden.

Het huis op de foto was hun woning “in het veld” = Rhederveld ??

Derk Jansen (1887-1969 Vriescheloo-Groningen),schipper, trouwt in 1910 in gem.Bellingwolde met Grietje Smit (1888-1950 Bellingwolde-Groningen) – en zijn mijn Grootouders Zij gingen wonen en werken “op het Schip” en kregen binnen een jaar (te Vriescheloo) twee kinderen: Aaltje (09.1910) en Filippus (08.1911). Aaltje kwam in huis bij Lukas & Aaltje Jansen en Filippus (mijn vader) bij Filippus & Martje Smit. Tussen 1915-1921 kwamen er nog vier kinderen: Martje, Lukina Hinderika, Hilje en Lukas, die voor zover bekend aan boord bleven.

Filippus (zie jeugdfoto’s ) en Aaltje gingen naar een school bij Rhederbrug.

Heb altijd gedacht dat Lukas Jansen schipper was met hulp van zoon Derk., maar blijkbaar was het andersom. Derk was als vrijgezel al schipper en bij zijn huwelijk in 1910 was zijn vader Lukas nog daglooner en pas daarna schipper. Mogelijk is hij toen voor Derk gaan werken tot aan zijn vroege dood in 1918. (Hij is niet de achterin het Boerderijen-boek van J.Huizing genoemde schipper Lukas Jansen, is wel familie van hem). Mijn vader Filippus (Flip) moest, denk mede daardoor, al na drie jaar van school (ca 1920) om zijn vader Derk te gaan helpen op het schip, dat toen nog door een paard werd getrokken. Ze varen samen in de veenkoloniën, o.a. met aardappelen naar Scholten in Foxhol (waar ik later ging werken)
In 1931 gaat Derk met gezin aan wal in stad Groningen, waar zijn vrouw Grietje al in 1950 overlijdt. Ook Flip blijft in de stad, trouwt in 1937 met Maria Scheper (uit Mussel(kanaal)),ze krijgen twee dochters en pas tien jaar later in 1949 kom ik er nog bij. Van de schepen weet ik alleen dat het laatste schip (mogelijk gehuurd) een boltjalk was omdat Derk, hoewel praktisch blind, hiervan uit allerlei afvalmateriaal, een groot miniatuur gemaakt heeft, dat nu in het Veenkoloniaal Museum te Veendam is.

Weet weinig van het verleden, maar volgens documenten, websites en boeken heb ik enorm veel familieleden in Westerwolde, dus hoop dat er nog een aantal zijn die mij van meer informatie en ook foto’s kunnen voorzien.

Alles is welkom maar zou in elk geval graag meer willen weten van:
-het leven en met name de woonplek van mijn overgrootouders Lucas Jansen en Filippus Smit
-het werk en de schepen van grootvader Derk Jansen voor en na zijn huwelijk in 1910
-de school(jaren) van vader Filippus Jansen (+schoolfoto’s)

Mijn e-mailadres is mariajansen@kpnplanet.nl