Lezing in de Burcht te Wedde op 8 januari 2016

Klembord01

Het vertrek uit de Burcht van Wedde van de laatste Münsterse troepen uit Groningen op 8 januari 1666. Op 20 september van dit jaar was het 350 jaar geleden dat de Eerste Münsterse Oorlog uitbrak. De Münsterse Prins Bisschop Bernhard von Galen, inmiddels bekend als Bommen Berend, viel met duizenden soldaten vanuit het oosten de Republiek der Nederlanden binnen over twee aanvalsroutes. Beide routes eindigden in Groningen. In november 1665, nauwelijks twee maanden later was de Prins Bisschop in Groningen goeddeels verslagen. Hij liet daarbij het oosten van de provincie in grote staat van ontreddering achter. Op 8 januari 1666 werd Bernhard von Galen gedwongen ook zijn laatste bolwerk in Groningen te ontruimen: De Burcht van Wedde.

Over dit feit en wat daaraan vooraf ging houdt Tjarko van Dijk, medewerker van het Museum de Oude Wolden, een presentatie onder de titel: “Groningen in de Greep van Bommen Berend. De eerste Münsterse oorlog 1665-1666. Een vergeten oorlog.”

De presentatie wordt gehouden in de Burcht in Wedde op 8 januari 2016.
Aanvang: 20.00 uur Zaal open: 19.30 uur Entree: € 7,50 (incl. koffie/thee)
Reserveren is gewenst: tel.: 06-29604207 e-mail: deraad@dds.nl

De Smaak van Groningen kookt een “uspot” naar een recept uit deze tijd.
Vanaf: 18.30 uur Kosten: € 4,50.

Eén gedachte over “Lezing in de Burcht te Wedde op 8 januari 2016

1. Over bovenstaande ets is nog wel iets leuks te vertellen. Oorspronkelijk is dit (gespiegeld) een deel van een veel grotere afbeelding over het vertrek van troepen ergens begin 1600 bij Maastricht. Dit gegeven staat ook wel bij de informatie van het prentenkabinet van het Rijksmuseum. Kortgeleden kreeg ik de hele ets in handen. Het is een heel tafereel. Waarom iemand dit heeft gebruikt bij Wedde is mij niet bekend.

Harm Nijboer