Excursie voor onze leden naar Noord Groningen 19 september 2015

800px-Farmsum_-_kerk_-_voorgevel

Betreft: uitnodiging leden excursie zaterdag 19 september 2015

Geachte dames en heren,

In deze bus excursie zoeken we naar de herkomst en laatste rustplaats van een aantal prominente Groningers die ook een vinger in de Westerwoldse pap hadden. Dit doen we door een aantal beeldbepalende kerken en borgterreinen te bezoeken.  Generaties lang drukten families zoals Clant, Ripperda en Addinga hun stempel op een regio en daarbij lieten ze (soms diepe) sporen na. Ook komt het wierdenlandschap op de Groninger klei uitgebreid aan bod tijdens deze excursie. Noord-Groningen lijkt dichtbij en bekend, maar is verrassend anders dan ‘ons’ Westerwolde.

Voor de excursie willen we het volgende programma voorstellen, waarbij de tijden bij benadering zijn (behalve de vertrektijd) en wijzigingen zijn voorbehouden (i.v.m. de beschikbaarheid van de kerken).

Programma 19 september 2015

9.00                 Vertrek bij d’Ekkelkaamp, kerklaan 7 te Onstwedde
10.00               Hervormde Kerk te Farmsum

Als het mee zit gaat deze kerk na een jarenlange restauratie op 12 september weer open. Wellicht hebben we dus een klein primeurtje! Wanneer dit het geval is krijgen we in de kerk een rondleiding. In de kerk zijn diverse fraaie grafzerken te zien onder andere van de familie Ripperda die verwant was aan de Addinga’s van Westerwolde.

11.30               Petrus en Paulus Kerk Loppersum

Naast de prachtige muurschilderingen bevat de Petrus en Pauluskerk te Loppersum ook een bijzonder Hinsz-orgel. In deze kerk zijn een aantal grafzerken te zien, waaronder die van Jurjen van Munster die enige tijd drost van Westerwolde is geweest namens de Stad (1532-1536).

12.30               Lunch

In ’t Schathoes van de Menkemaborg te Uithuizen wordt de lunch verzorgd.

13.45               Vertrek vanaf ’t Schathoes via Usquert naar Stedum

14.15               Bartholomeuskerk en Borgterrein Nittersum te Stedum

In de imposante Bartholomeuskerk staat de familie Clant van Stedum centraal. Eilco Clant van Stedum huwde in 1532 Margaretha Addinga. Door dit huwelijk erfde de familie Clant een pretentie op de heerlijkheid Westerwolde. Dit gaf in de 16e eeuw nog aanleiding gaf tot juridische processen, maar geen realisatie van de claim. In de kerk vinden we ook het bijzonder fraai grafmonument van Adriaan Clant van Stedum. Hij is bekend geworden als medeondertekenaar van het vredesverdrag van Münster (1648).

15.45               Café Hammingh te Garnwerd: koffie/thee stop aan het Reitdiep.

16.15               Vertrek naar Feerwerd, Jacobuskerk

In het wierdedorpje Feerwerd staat de Middeleeuwse Jacobuskerk. Hier vinden we grafzerken van de familie Aldringa van Feerwerd. Deze familie is verwant aan de Aldringa’s die in de 17e en 18e eeuw als drost van Wedde fungeerden.

Ca. 18.00        Terug bij d’Ekkelkaamp

Aangezien we ’s ochtends geen koffie/theepauze houden is het raadzaam iets mee te nemen om in de bus te nuttigen.

Aanmelding

U kunt zich tot uiterlijk 12 september a.s. opgeven bij het secretariaat, mevr. Middelkamp-Maarsingh, per mail: middelkamp5@ziggo.nl of telefonisch 0599-412288

De kosten voor de dag bedragen € 35,00 per persoon (inclusief bus, lunch, koffie/thee, entreegelden). Wij vragen u het bedrag in de bus contant te voldoen.

Voor vragen kunt u terecht bij Geert Volders, geert.volders@gmail.com of telefonisch 06-46542540.

Kortom: ruime ingrediënten voor een zeer interessante – en gezellige! – excursie. We hopen op een goede opkomst en: vol = vol! Graag tot dan.

Met vriendelijke groet,

namens het bestuur,