Expositie “De erfenis van Napoleon” in het Veenkoloniaal Museum in Veendam

affiche_napoleonVan 28 november 2013 t/m 27 april 2014 is in het Veenkoloniaal museum in Veendam de expositie “De erfenis van Napoleon” De betekenis van de Bataafs-Franse Tijd (1795-1813) voor de geboorte van het moderne Nederland.

Dagelijks verrichten we handelingen die voor ons zo vanzelfsprekend zijn, dat we er praktisch niet bij nadenken; laat staan dat we nadenken over de achtergronden ervan. Bijvoorbeeld: we rijden rechts in het verkeer; we wegen spullen in de supermarkten af in grammen of kilo’s; we kijken op de klok en stemmen onze schema’s daar op af; we geven onze persoonsgegevens met onder andere achternaam en huisnummer.

Al deze ‘doodnormale’ zaken hebben een gemeenschappelijke herkomst: ze stammen uit de Bataafs-Franse Tijd (1795-1813), waar regels en wetten werden gemaakt over onder meer het verkeer, maten en gewichten (het metrieke decimale stelsel), het verplichte gebruik van achternamen, het begin van de huisnummering. Eigenlijk doen we dergelijke ‘gewone’ dingen dagelijks ons voordeel. Maar er zijn ook zaken waar we minder content mee zijn – of waren, want een aantal ervan is alweer verdwenen – zoals de dienstplicht.kaart franse departementen 1812

Vele van deze in Bataafs-Franse Tijd ingevoerde regels en wetten hadden te maken met de uiteindelijke vorming van Nederland tot een eenheidsstaat; niet langer was er een Republiek, maar een eenheidsstaat met een nationaal gebied, waar dezelfde regels golden. In 2013 is het tweehonderd jaar geleden dat er een einde kwam aan de Bataafs-Franse Tijd die een cesuur vormde tussen het ‘Ancien Regime’ en de nieuwe eenheidsstaat: het Koninkrijk der Nederlanden. In de relatief korte tussenperiode van achttien jaar werden de grondslagen gelegd voor het moderne Nederland.

Dat de afsluiting van de Bataafs-Franse periode in 1813 tweehonderd jaar geleden plaatsvond, is aanleiding tot een herdenking, maar daarbij moeten we niet alleen stilstaan bij het verleden, omdat veel zaken uit de Bataafs-Franse Tijd ‘doorwerken’ tot in de huidige tijd. Onze verworvenheden en zaken van nu die te maken hebben met de invoering van zaken, meer dan tweehonderd jaar geleden, kunnen we dan ook laten zien in de tentoonstelling die in het Veenkoloniaal Museum wordt gehouden van 28 november 2013 tot 27 april 2014 en gelijktijdig in het Heimatmuseum in Leer. Het aangrenzende Duitse gebied Ost Friesland behoorde van 1806-1810 tot het koninkrijk Nederland. Het Heimatmuseum benadert de onderwerpen vanuit Duits perspectief.

1813 zegt veel Nederlanders niets
In 2013 wil de overheid groots vieren dat Nederland tweehonderd jaar geleden een koninkrijk werd. Maar slechts een derde van de Nederlanders weet, wat er in 1813 gebeurde. In 1813 verlieten de troepen van de Franse keizer Napoleon ons land en maakte de prins van Oranje vanuit zijn ballingoord Engeland op 30 november de overtocht naar Scheveningen. De prins werd uitgeroepen tot soeverein vorst van Nederland, de latere koning Willem I. Deze feiten zijn bij veel Nederlanders onbekend. Slechts 10 procent van de Nederlanders denkt aan de invoering van de monarchie in Nederland, terwijl juist dat de reden is voor de grootschalige herdenkingen in 2013.
De historische kennis is echter deels weggezakt. De tentoonstelling wil daar verandering in brengen.

napoleon_replicaTweehonderd jaar koninkrijk begint immers met de erfenis van Napoleon !

De Rijksuniversiteit Groningen en het Veenkoloniaal Museum organiseren in samenwerking met het Heimatmuseum in Leer een internationaal symposium over DE ERFENIS VAN NAPOLEON op 28 november in Cultuurcentrum vanBeresteyn te Veendam.

Zowel over de expositie als over het symposium vindt u meer informatie op de website van het Veenkoloniaal Museum.  Volg daarvoor deze link.

bron: Veenkoloniaal Museum