Ledenbijeenkomst op donderdag 15 oktober 2015 in Bellingwolde

Uitnodiging ledenbijeenkomst

Geachte leden en andere belangstellenden,

Zoals reeds eerder aangekondigd, willen wij u hierbij nogmaals uitnodigen voor de eerstvolgende ledenbijeenkomst van de Historische Vereniging Westerwolde op donderdag 15 oktober a.s. in Museum De Oude Wolden (Hoofdweg 161, 9695 AE) te Bellingwolde.
Deze extra ledenvergadering staat in het teken van de expositie “Onder Vuur” in het museum, waarin de Eerste Munsterse Oorlog op een inzichtelijke en interessante manier wordt verbeeld. Voor deze gelegenheid heeft het museum verschillende bijzondere stukken in bruikleen gekregen, waarvan enkele nog nooit in Westerwolde zijn vertoond. Na de herdenking van de Slag bij Jipsinghuizen op 26 september jl. en de opening van de beide deelexposities in SHC De Oude Stelmakerij te Sellingen (2 oktober jl.) en Vestingmuseum Oudeschans (4 oktober jl.), zullen op deze avond enkele mini-lezingen worden aangeboden en krijgt u de gelegenheid om de expositie te bezichtigen.

De vergadering begint om 20.00 u. (inloop v.a. 19.30 u.). De agenda is als volgt:

1. Opening, door de voorzitter.
2. Ingekomen stukken en mededelingen, door de secretaris.
3. ‘De Eerste Munsterse Oorlog 1665-1666; een overzicht’, door drs. Tjarko van Dijk, medewerker van Museum de Oude Wolden.
4. ‘Defensie en legerwezen in Oost-Groningen in 1665’, door Geert Volders MA, samensteller van de exposities in Sellingen en Oudeschans.
5. ‘De Slag bij Jipsinghuizen; een historiografie’, door drs. Jochem Abbes, cultuurambtenaar van de gemeente Vlagtwedde.
6. Pauze.
7. Korte toelichting op de expositie, door Tjarko van Dijk. Daarna heeft u gelegenheid om de expositie te bezichtigen. De bovengenoemde sprekers zullen aanwezig zijn om vragen te beantwoorden.

Tot slot nog een mededeling: wegens drukke werkzaamheden van de redactie is de verschijning van het oktober-nummer van Terra Westerwolda enigszins verlaat. De samenstelling van het nummer is echter in vergevorderde staat en zal binnenkort worden uitgebracht.

Het bestuur hoopt weer velen van u op 15 oktober te mogen begroeten. Neemt u gerust een gast mee!

namens het bestuur,

I. Middelkamp-Maarsingh, secretaris.