De Historische Vereniging Westerwolde in de voetsporen van de Arenbergen

Kort verslag van de gezamenlijke reis van de Historische Vereniging Westerwolde en het Streekhistorisch Centrum Stadskanaal naar België.

Op vrijdag 26 september vertrokken 40 leden en donateurs van HVW en SHC voor een gezamenlijke reis richting België. De reis was onder het motto “In de voetsporen van de Arenbergen” georganiseerd door de reiscommissie van de HVW. Als eerste stop was uitgekozen Zevenbergen, waar de Catharinakerk werd bezocht en het grafmonument voor Jan van Ligne (gesneuveld in 1568 tijdens de slag bij Heiligerlee) werd bekeken.

Daaraanvolgend vertrokken we naar het plaatsje Edingen in België, waar de familie Arenberg een kasteel bezat. Eerst hebben we daar de St. Niklaaskerk bezocht met het grote schilderij op het altaar, waarop Anna de Croy (schoondochter van Jan van Ligne) staat afgebeeld. Hier heeft de familie een klooster gesticht, dat vooral dienst deed als begraafplaats voor de families Arenberg en de Croy. We kregen hier een uiteenzetting over de familie en konden de kloosterkerk met zijn schilderijen, het mausoleum en het immense monument voor Willem de Croy (een familielid van Anna de Croy) bekijken.
Daarna vertrokken we naar Brussel om in te checken in het hotel. Vervolgens ging het naar de oude binnenstad voor het diner.

De volgende ochtend gingen we nog even naar de “Grand Place” het grote marktplein in Brussel. Het marktplein is omringd door het middeleeuwse raadhuis en het gebouw van het bakkersgilde. De rest van de bebouwing bestaat vooral uit prachtige voormalige gildehuizen, die na een belegering door Lodewijk XIV zijn gebouwd en schitterend worden onderhouden.

De volgende plaats die we gingen bezoeken, was de oude universiteitsstad Leuven. Hier kon een ieder gedurende een aantal uren zelf bepalen wat hij/zij wilde bezichtigen. Leuven heeft onder andere een heel mooi oud raadhuis, een kathedraal daar tegenover en het grootste begijnhof van België.

Na de middag ging het naar het nabij gelegen plaatsje Heverlee, waar een kasteel staat, dat eeuwen lang in het bezit is geweest van de families de Croy en Arenberg. Vlak bij het kasteel bevindt zich nog een oude waterslagmolen.

Het verslag en de foto’s zijn van Jan S.A. Huizing

[slideshow_deploy id=’889′]