Geschiedenis van Bellingwolde

CCF01152010_00004Van Anne ten Brink uit Groningen ontvingen we een drietal artikelen over de geschiedenis van Bellingwolde, zoals die in maart 1946 zijn gepubliceerd. De tekst is geschreven door mevr. E.J. Huizenga – Onnekes. De artikelen zijn hoogstwaarschijnlijk afkomstig uit de Winschoter Courant.

U kunt de artikelen bekijken via deze link:

2 gedachten over “Geschiedenis van Bellingwolde

1. Beste mensen,
    mijn naam is Henk Witte, gepensioneerd docent Nederlands en bezig met een boek over de Voorstraat in Nederlan,d dus ook die in uw gemeente. Daartoe heb ik meer info nodig. Omdat het in Vlaanderen en Nederland in totaal om 130 plaatsen gaat zult u begrijpen dat het ondoenlijk is om zelf fysiek alle plaatsen aan te doen en de archieven door te pluizen. Wellicht heeft u al veel informatie voorhanden. Alles wat maar vermeldenswaardig is over de Voorstraat, zoals moment van aanleg, bestrating, herschikking, reconstructie, belangrijke en bekende bewoners, rampen, razzia’s, oorlogsslachtoffers, bombardementen, moorden, branden, krantenberichten, gedichten over de Voorstraat, route (paarden)tram door Voorstraat, (gedempte)havens, voormalige- en huidige functie, etc.
    Wellicht kunt u daarin voorzien zodat het beeld in het boek zo volledig en getrouw mogelijk is.

In dank en met vriendelijk groet,

Henk Witte

2. Beste Henk Witte,
    U vraagt nog al wat. We zijn een vereniging met een bestuur van vrijwilligers, die niet zo maar in staat is om uw vragen te beantwoorden. We weten dat er in Oudeschans een Voorstraat is en daar zijn best wel de nodige afbeeldingen van te vinden op internet. Bijvoorbeeld bij de Beeldbank Groningen. Oudeschans is een voormalige vesting met een eigen museum. En beslist de moeite waard om eens te gaan bezoeken en u verder in de geschiedenis ervan te verdiepen.