Oproep OMD (Open Monumenten Dagen)

Al enkele jaren hebben de gemeenten Bellingwedde en Vlagtwedde een comité, dat zich bezig houdt met de Open Monumenten Dag in deze gemeenten.
Vanaf dit jaar zijn we officieel gemeente Westerwolde, dus OMD Westerwolde.

OPROEP VRIJWILLIGERS:

Graag zouden wij door de hele gemeente vrijwilligers willen werven. We hebben er nu een paar, maar vele handen maken immers licht werk.

Wat verwachten wij van deze vrijwilligers:

· Affiniteit met monumenten of geschiedenis van de regio.
· Het leuk vinden dingen op te zoeken of uit te pluizen.
· Het maken/inrichten van tentoonstellingen omtrent het landelijke thema of iets uit de      eigen omgeving.
· Hand- en spandiensten verlenen tijdens de Open
Monumentendagen. (altijd 2e weekend in september)
· Een paar keer per jaar komen wij op een avond bij elkaar.
· Onkosten worden vergoed.

OPROEP MONUMENT EIGENAREN:

Als monument-eigenaar bent u waarschijnlijk trots op uw monument. Misschien zijn er zaken in uw monument, die u best wel met anderen wilt delen?
Laten zien wat er van vroeger vakmanschap bewaard is, wat een monument bijzonder maakt, wat ùw huis bijzonder maakt?

Vandaar, dat wij als comité u het volgende willen vragen:

· Mogen wij foto’s maken van bijzondere objecten in of om uw monument en dit verwerken in een tentoonstelling op een andere locatie?
Zo kunnen mensen toch zien wat voor moois er in onze regio is.

· Misschien wilt u toch zaken laten zien, maar ziet u op tegen een horde mensen over de vloer. Hier kunnen wij afspraken over maken d.m.v. inschrijvingen voor rondleidingen. U kunt het maximum aantal personen voor een rondleiding aangeven.
De ruimte, die bekeken mag worden, kunt u afbakenen.
Er is heel veel mogelijk.

We hopen, dat u als monument-eigenaar trots bent op uw bezit en dit toch op één of ander manier wilt delen met belangstellenden op Open Monumentendag.

Namens het comité OMD Westerwolde

Astrid Lüürssen, voorzitter