Algemene Ledenvergadering 15 maart 2014

Op zaterdag 15 maart jl. werd in de Brinkhof (Zalencomplex Geref. Kerk, Dorpsstraat 5) te Onstwedde de algemene ledenvergadering gehouden.
IMG_0936 Er kwam een aantal huishoudelijke zaken aan de orde, zoals het financieel verslag 2013, de begroting 2014 en het jaarverslag van de secretaris.
De bestuursleden Ruut Wegman en Bé Maarsingh werden opnieuw benoemd voor een nieuwe periode en als nieuwe bestuursleden werden benoemd dhr. Harm Prenger vanuit de werkgroep Streekhistorie Bellingwedde en dhr. Marten Fokkens, die al enige tijd de website beheert.
Na de pauze werd het woord gevoerd door dhr. Hendrik Hachmer, conservator van het Veenkoloniaal Museum in Veendam. Hachmer vertelde op boeiende wijze over het thema: “Boeren op toegemaakte grond”.
IMG_0938 IMG_0934Waren de boeren van Blijham en Bellingwolde vroeger veelal lid van de Groninger Mij. van Landbouw, in Westerwolde daarentegen was de Veenkoloniale Boerenbond vooral actief. De grote ontginningen in het begin van de 20e eeuw gaven de landbouw in Westerwolde een overwegend veenkoloniaal karakter. Hachmer schetste een beeld van de agrarische wereld in de Veenkoloniën dat vele herkenningselementen heeft met betrekking tot Westerwolde.