Ledenvergadering in Sellingen goed bezocht

Op de ledenvergadering in Sellingen hield Joop Tilbusscher een lezing over arbeiderswoningen op Groninger dorpen in 1900-1950.
Joop wist in zijn lezing een aantal leuke voorbeelden te noemen uit Westerwolde en zorgde hiermee voor een zeer boeiende lezing.
Reactie 1

Vergeleken met steden is de bouw van arbeiderswoningen op het platteland onderbelicht. In heel Groningen is de woonsituatie van arbeidersgezinnen rond 1900 belabberd. Dat verandert maar langzaam. Woningwet en Landarbeiderswet moeten de bouw van arbeiderswoningen stimuleren. Er is een korte bouwgolf van woningwetwoningen tussen 1914 en 1921, met landarbeiderswoningen (in eigendom) haalt Groningen de top. Stilstand overheerst voor arbeiders, particulieren benutten de malaise voor ‘dertiger jaren bouw’.

Grote woningnood na 1946 is dus geen gevolg van de oorlog, maar van de stagnatie daarvoor. Revolutie komt van de antirevolutionaire burgemeester van Ulrum, die in zijn 1000-Woningenplan 31 gemeenten meesleept. Het wordt een radicale omslag van de kijk op huisvesting en de aanblik van dorpen.

Joop Tilbusscher is politicoloog en nazaat van drie Groninger architecten. In het verleden was hij leraar en zelfstandig adviseur werkloosheids- en achterstandsproblemen in de Randstad. Sinds 2008 is hij in Groningen, waar hij de bouw- en sociaaleconomische geschiedenis van dorpen onderzoekt.
Van Joop Tilbusscher verscheen afgelopen september het boek “Zestien vierkante meter. De bouw van arbeiderswoningen op Groninger dorpen van 1900 tot 1950”.
(bron: Groninger archieven)

Voorafgaande aan de lezing werden nog wat huishoudelijke zaken behandeld zoals de ontwikkelingen rond het blad Terra Westerwolda en werden wat Westerwoldse Historische nieuwtjes genoemd. Daniel Reinders vertelde nog wat over het Kamp “de Beetse”, er werd nog gesproken over de barakken die bij Laudermarke zouden hebben gestaan en over twee vennetjes bij Jipsingboertange en aan de Beetsterweg in Sellingen die zouden zijn ontstaan door turfafgraving. Ook een mysterieuze steen met een nummer die in Jipsingboertange zou hebben gelegen achter de Buwaldaweg werd nog genoemd door Wim Bruining. Weet iemand er meer over? Reacties zijn welkom.