ontspanningsgebouw_van_binnen_in_werkkamp_de_beetse_in_sellingerbeetse_c_herinneringscentrum_kamp_westerbork
Kantine, Eetzaal, Ontspanningsgebouw van het kamp Sellingerbeetse

Op verzoek van het Project Samen-Een  Werkkampen in Nederland publiceren wij dit verzoek.

Het onderzoek Samen-een werkkampen in Nederland doet gedetailleerd onderzoek naar het werkkamp Sellingerbeetse, Maningen, Orvelte, Kremboong, Stuifzand en Geesbrug maar ook alle andere kampen in Nederland. We zijn nu op zoek naar de namen van de lokale leveranciers zoals de bakker, slager, groenteman, de motorman en kruidenier. Ook hebben we begrepen dat er vaak een lokale timmerman, strozakkenvuller en elektricien werkte. In dienst van de Rijksdienst voor de werkverruiming werkten er voordat de joodse mannen er kwamen kampmeisjes en knechten. De periode 1939 tot 10 januari 1942. Hun taak was voor de tewerkgestelden uit het westen de kamers dagelijks schoonhouden en de bedden opmaken. Daarnaast hielpen ze in de kantine en keuken met het eten, afwassen etc.. De Heidemaatschappij en de Grondmij die de ontginning van de woeste gronden en andere werken uitvoerde had opzichters, uitvoerders, putters in dienst. Bent u familie of kent u iemand in uw omgeving die een verhaal heeft hieromtrent dan horen we die graag. U kunt mailen naar info@werkkampen.nl  of info@verenigingwesterwolde.nl.
Elke reactie van u is waardevol en wordt zeer gewaardeerd.

Kijk ook eens op www.werkkampen.nl

4 gedachten over “Op zoek naar namen van mensen die in werkkampen(o.a. Sellingerbeetse) hebben gewerkt.

1. Lees het verhaal van de heer Buitekant. Hij was de laatste overlevende van kamp Geesbrug. De heer M. Buitekant is helaas overleden, maar het verhaal is bij de heer Guido van Kamp Westerbork bekend.
    Vr gr G Blik

2. Dit is me niet duidelijk, waren de “dienstmeisjes en knechten” er alleen voor het schoonmaken en bedden opmaken voor de mensen uit het westen??????
    Wat zou daar de reden van (moeten) zijn?