Proeven van collectie op Pinterest

Het MOW | Museum Westerwolde start met het toegankelijk maken van de eigen collectie via Pinterest.

Het MOW, museum te Bellingwolde, beheert een collectie van ettelijke duizenden items, waaronder zowel kunst als historische objecten. De laatste jaren investeerde het museum veel in het toegankelijk maken hiervan. Vooral sinds 2014 registreren én fotograferen vrijwilligers van het museum elk object. Inmiddels leidt dit tot een schat aan informatie, die het museum graag deelt. Zo gaat half maart de website www.collectiegroningen.nl van start waarin verschillende musea van Groningen, waaronder het MOW, hun topstukken tonen. Een mooi startpunt voor een blik op wat verschillende Groninger musea allemaal te bieden hebben, met heldere en soms spannende achtergrondverhalen bij elk stuk.

Hiernaast wil het museum de collectie op speelse wijze aanbieden op Pinterest. In onderscheidende Pinterestborden brengt het museum allerhande objecten rond thema’s bij elkaar. Objecten die anders veelal alleen in de depots van het museum te zien zijn. Wat de spullen linkt, is vaak associatief. Wat te denken van bijvoorbeeld een bord als “van fashionistas uit 1900” waar spullen van rijke dames van toen schitteren: prachtige omslagdoeken, juwelenkistjes en zilveren naaigerei. Door deze bijeen te brengen bieden de objecten een glimp van een verleden waarin mode en statusbewustzijn hand in hand gingen.
Medewerker van het museum, Jenny Luppens dook samen met registrators Iris Companjen en Manfred Ahlte de depots van het museum in, om zulke sprekende verzamelingen bijeen te garen, op de foto te zetten en voorzien van informatie op Pinterest te plaatsen. Luppens ging hierbij nog een stap verder door een historische reconstructie te maken van het verhaal dat elk bord vertelt. Wie was bijvoorbeeld zo’n vroegere fashionista, hoe leefde zij en wat waren haar dromen?

Het museum wil met de Pinterest borden niet alleen historische kennis en verwondering verspreiden maar hoopt ook dat het leidt tot allerhande inspiratie. Zo kun je bijvoorbeeld de prachtige patronen van oude stoffen ook in hedendaagse kledij verwerken. Om dit gemakkelijk te maken, gaat Luppens historische patronen uitwerken en deelt zij deze, samen met de verhalen, op haar website.
“Van fashionistas uit 1900” is het eerste Pinterestbord. In de loop van het jaar verschijnen steeds nieuwe borden. Het museum koppelt de Pinterest-borden aan de facebookpagina www.facebook.com/uitonsdepot. Zo blijven geïnteresseerden eenvoudig op de hoogte van de meeste recente Pinterest-borden.

De borden vind je op de Pinterest-pagina van het museum: https://nl.pinterest.com/MuseumhetMOW/ of ga via de website van het museum www.museumdeoudewolden.nl/uitonsdepot. Alle achterliggende verhalen en patronen vind je op de website: https://www.wildebloumkes.nl/. Overigens mag elke afbeelding en elk patroon binnen een creative commons licentie door iedereen hergebruikt worden.