Uitnodiging tweedaagse excursie 26 en 27 september 2014.

Volg ook eens deze link: http://www.arenbergfoundation.eu/nl/history/house/index.html

Betreft: uitnodiging tweedaagse excursie 26 en 27 september 2014 voor leden van onze Vereniging

Geachte dames en heren,

Zoals aangekondigd, wil het bestuur van de HVW dit jaar opnieuw de tweedaagse excursie naar België aanbieden. Samen met het Streekhistorisch Centrum heeft de excursiecommissie een programma samengesteld met als thema “in de voetsporen van de Arenbergen”.

Het is u allen welbekend dat het leen van de heerlijkheid Westerwolde in de 16e en begin 17e eeuw – tot de verkoop in 1617 aan Willem van den Hove – in handen is geweest van de familie De Ligne, graven van Arenberg. De Arenbergen behoren tot de hoge Europese adel en hebben op tal van locaties in verschillende landen bezittingen gehad en daar hun sporen nagelaten. De telgen van de familie die voor Westerwolde van belang zijn geweest waren Jean de Ligne (1525-1568), diens weduwe Margaretha Van der Marck (1527-1597) en hun zoon Charles de Ligne, graaf van Arenberg en hertog van Aerschot (1550-1616) en zijn weduwe Anne de Croy-Chimay.

De reis staat in het teken van deze telgen van de familie, die we tegenkomen in de St. Catharinakerk (PKN) van Zevenbergen, in het Kapucijnenklooster te Edingen en in het kasteel van Arenberg in Heverlee bij Leuven. De overnachting zal plaatsvinden in Brussel, waar de Arenbergen ook eeuwenlang present zijn geweest.

Vrijdag 26 september

8.00 u. Vertrek per bus vanaf de parkeerplaats bij d’ Ekkelkaamp naast de Ned. Hervormde kerk van Onstwedde. Na het parkeren van de auto (er is daarvoor ruime gelegenheid) kunt u direct in de bus stappen.

11.00 u.: Aankomst in Zevenbergen, waar we de protestantse St. Catharinakerk bezoeken om het praalgraf van Jean de Ligne te bezien.

12.00 u.: Vertrek uit Zevenbergen. U wordt verzocht om een eigen lunchpakket mee te nemen om te nuttigen in de bus. Indien nodig wordt er onderweg een sanitaire stop gemaakt.

14.00 u.: Aankomst in Edingen (Enghien). We bezoeken het Kapucijnenklooster met het familiemausoleum van de Arenbergen, de monumentale stadskerk (St. Niklaas van Myre) en – zo mogelijk – het kasteelpark van Edingen.

17.30 u.: Vertrek naar Brussel. Inchecken in Hotel Capital (Chaussée de Vleurgat 191, 1050 Brussel). Gezamenlijk diner in Brussel. De rest van de avond is vrij te besteden.

Zaterdag 28 september

8.00 u.: Ontbijt in het hotel.

9.00 u.: Vertrek naar Heverlee (bij Leuven).

10.00 u.: Aankomst in Leuven. De ochtend en het begin van de middag kunt u vrij besteden in de historische binnenstad. Ook heeft u gelegenheid om op eigen gelegenheid te lunchen.

13.30 u.: Vertrek vanuit de binnenstad naar het kasteel van Arenberg te Heverlee, waar om 14.00 u. de rondleiding begint.

16.00 u.: Vertrek uit Heverlee richting het noorden. Onderweg zullen we gezamenlijk dineren in de buurt van Arnhem.

Plm. 22.00 u.: Aankomst in Onstwedde.

N.B.: De reistijden zijn bij benadering. Wijzigingen zijn voorbehouden (behalve de vertrektijden).

Kosten

Wij kunnen u de reis aanbieden voor een bedrag van € 160,- op basis van een éénpersoonskamer of € 130,- per persoon op basis van een tweepersoonskamer. Bij de prijs zijn inbegrepen: a) de bus (p.p.), b) de hotelovernachting inclusief ontbijt, c) de entreegelden en d) de gezamenlijke diners. De lunches (en uiteraard alle andere uitgaven) zijn voor eigen rekening.

U kunt zich aanmelden tot en met vrijdag 15 augustus bij de heer drs. B. Roossien (secretaris HVW/medewerker SHC) door een e-mail te sturen naar b.roossien@streekhistorischcentrum.nl onder vermelding van uw naam, adres, telefoonnummer, het aantal personen dat mee gaat en uw keuze voor een één- of tweepersoonskamer. Mocht u niet beschikken over e-mail, dan kunt u bellen via: 0599-612649 of 06-23236063. Bij de aanmeldingsprocudure wordt – indien nodig – rekening gehouden met een evenredige verdeling van het aantal zitplaatsen tussen de HVW en het SHC. Leden/donateurs die zich hebben opgegeven voor de reis ontvangen na 11 augustus een schrijven met daarin de bankgegevens t.b.v. de over te maken reiskosten. Pas na overmaking van de reiskosten wordt de deelname bevestigd. Na betaling is restitutie niet meer mogelijk.

Namens de besturen van de HVW en het SHC,

De reiscommissie.