Vernieuwd Terra Westerwolda ziet het licht

Cover vernieuwde Terra Westerwolda. Juli 2016

Een dezer dagen ontvangen de leden van de Historische Vereniging Westerwolde het zomernummer van Terra Westerwolda in een nieuw jasje. Zoals bekend heeft, nadat de samenwerking met het Streekhistorisch Centrum in Stadskanaal begin dit jaar is beëindigd, het bestuur van de HVW besloten het tijdschrift onder dezelfde naam voort te zetten. Het blad wordt gesponsord door Museum de Oude Wolden (MOW) in Bellingwolde.

Redactie
De – inmiddels uitgebreide – redactie bestaat uit Jochem Abbes, Tjarko van Dijk (namens Museum de Oude Wolden) Hans ter Heijden (eindredacteur) Jan Huizing, Marja Kiel, Henriëtte Kuiper en Geert Volders. Vaste medewerkers zijn fotograaf Herman Janssen uit Ter Apel en de Onstwedder kunstschilder Geert Schreuder. Janty Heeres van JantyDesign uit Rhederveld is de nieuwe vormgever; Wubbe Alvering uit Vlagwedde verzorgt het drukwerk en de distributie.

Museum de Oude Wolden
Nieuw in Terra Westerwolda is de vaste bijdrage die de lezer wordt aangeboden door Museum de Oude Wolden. Over het testament van Bommen Berend schreef Tjarko van Dijk in de eerste editie een artikel dat toch een ander licht werpt op de bisschop, die vooral als ‘rouwdouwer’ bekend stond. Een nieuwe rubriek wordt verzorgd door studente Sanne Meijer, die verslag doet van haar historische ontdekkingsreis door Westerwolde. En lag de BVD ook in Veele tussen de struiken toen Roel van Duijn, de oprichter van Provo en Kabouter, eind jaren 70 een boerderij in Veele dreef? Hans ter Heijden zocht hem op in Amsterdam en noteerde zijn verhalen over het ‘romantische’ boerenleven in Westerwolde.

Lidmaatschap of losse verkoop
Leden van de Historische Vereniging Westerwolde ontvangen het blad automatisch; de kosten voor het lidmaatschap bedragen € 20,00 per jaar. Het blad is vanaf 1 juli a.s. voor € 4,95 ook te koop bij diverse winkels in de regio. Het tijdschrift verschijnt drie keer per jaar. Het volgende nummer komt in november uit. ■

2 gedachten over “Vernieuwd Terra Westerwolda ziet het licht

1. Geachte redactie,
    Hartelijk dank voor dit uitstekende zomernummer. Kunt u een proefexemplaar sturen naar (naam gewist i.v.m. privacy)
    Alvast mijn hartelijke dank.

Frits van Kouwenhove