Zomernummer Terra Westerwolda verschenen

Binnenkort ontvangen de leden van de Historische Vereniging Westerwolde het zomernummer van Terra Westerwolda. Het blad is in de loop van juli ook weer verkrijgbaar bij verschillende (boek)winkels in de regio en bij boekhandel Godert Walter in Groningen.

Plaggenhut op het Weenderveld
Marten Fokkens, onze webmaster, plaatst met enige regelmaat oude foto’s op de website van de HVW. Onlangs was dat een zwart-witfoto van een plaggenhut. ‘Weenderveld – Weenderwieke’ was de enige informatie die erbij stond. Een oproep had resultaat. Dankzij onze leden Gré Fennema en Berend Potse kwam Hans ter Heijden op het spoor van Tetje (90) en Joke (88) Swarts uit Vlagtwedde. Met hen bezocht hij de plek waar de hut stond. Hun grootouders woonden er, maar zelf werden ze ook in zo’n hut geboren.

Willem Heero Dinkla
De plaggenhut droeg de naam ‘Arbeid adelt’. Het had ook de naam kunnen zijn van de statige boerderij van het geslacht Dinkla in Bellingwolde. Tjarko van Dijk interviewde Willem Heero Dinkla over het ‘werken met de krachten van de natuur’. Over arbeiderswoningen in de gemeente Vlagtwedde schreef Joop Tilbusscher een rijk geïllustreerd artikel. Ook is er aandacht voor een bijzondere oorlogsfoto en het helaas afgebroken Hotel de Poort in Ter Apel.

Vaste rubrieken
In de rubriek ‘Literatuurgeschiedenis’ een artikel over Ammo Henderikus Smith, de in Onstwedde geboren schrijver van ‘Roege Wilt’. Hij publiceerde onder de schuilnaam Gerrit Witse ook gedichten in de bundel ‘Schoulappers’. Jan Huizing beschrijft in ‘Uitgelicht’ een wel heel bijzonder relatiegeschenk en dook ook weer de Groninger Archieven in voor zijn rubriek ‘Uit de geschiedenis van Westerwolde’. Maar er is meer. Leest u maar!
____________________________

Lidmaatschap
Leden van de Historische Vereniging Westerwolde ontvangen het blad automatisch; de kosten voor het lidmaatschap bedragen slechts € 20,00 per jaar (m.i.v. 1 januari 2018 € 25,00). Ook lid-abonnee worden? Klik dan hier.
Het blad is voor € 4,95 ook te koop bij diverse winkels in de regio. Het verschijnt drie keer per jaar. Het volgende (winter)nummer komt in november 2017 uit.
Reacties
Voor reacties of ideeën voor artikelen kunt u contact opnemen met Hans ter Heijden, telefoon: 0599 313 811 / 06 51 05 65 65; e-mail: taalschuur@hetnet.nl

2 gedachten over “Zomernummer Terra Westerwolda verschenen

1. Is het mogelijk een exemplaar van dit nummer te krijgen.
    Bij Dinkla heeft mijn opa gewerkt, dus ik vind dat wel leuk om te hebben.
    Eventuele kosten hoor ik dan wel.