3 gedachten over “Sellingen – de oude Stelmakerij

1. Bovenstaande foto van de bekende Oude stelmakerij Draadjer te Sellingen, een pracht plaatje en nu dus door de gemeente Vlagtwedde aangekocht en gerestaureerd.
    Ook binnen interieur is voorzien van een tafel met daar omheen 4 oud Groninger stoelen inkl. rieten matten ,die eenvoud past daar uitstekend en het is sfeervol. Aan de linkerkant v.d. entree is de ontvangstbalie en VVV-loket/Touristinfo welke gerund wordt door vrijwilligers. Verder worden in het gebouw wisselende exposities gegeven, welke hier denkelijk op deze site vermeld worden. N.m.m. wat kleinschalige attributen /lectuur/ producten welke typisch Westerwolds/Saksisch zijn. Zo zijn er weinigen die een boekweitplant kennen, of wie weet er nog dat de voldeuren van een boerderij allemaal blauw (Saksisch?) geverfd waren tot ca. jaren 60/70. Het zijn maar een paar voorbeelden want het hoeft toch niet altijd weer een onderwijzer/ tekenaar /kunstenaar te zijn. Het leven van een Westerwolder had volgens mij meer dimensies. Maar even terug naar het gebouw hiervoorstaand. Wie kan meer duidelijkheid verschaffen m.b.t. het rechtse gedeelte was dit een inspringende muur? En behoorde het naaste gebouw hierbij ? Was het niet mevr. Kruize-Draadjer? die hier was opgegroeid. Die zou het nog kunnen vertellen, maar waar woont ze. Een intervieuw met haar stond een tijdje geleden in ons tijdschrift. Hopenlijk volgt er reaktie. groet Gre Fennema

2. Is dit de stelmakerij van Arend Draadjer. Hij was getrouwd met een oudere zuster van mijn vader Jo Draadjer-Willems. Zij was jarenlang vroedvrouw in Sellingen. Veel weet ik er niet van, want beiden zijn in mijn jeugd rond 1960 overleden.

3. Wie kan bovenstaande vragenstellers antwoorden? Graag een reactie op de website.