Gezocht: Afbeelding van de Luchtenborg in Veele

Op deze plek heeft de Luchtenborg gestaan

Gré Fennema uit Stadskanaal is op zoek naar een afbeelding van de Luchtenborg in Veele(Boerderij Trenning). Hiervan is weinig bekend maar tal van chirurgijnen als
Sicco Schiphorst geb. ca 1715 te Appingedam, docter J.U.D. geh. 1739 + Una Sipkes de Jonge geb. 1717 te Winschoten dochter van Sipke de Jonge chirurgijn +
Kenna Sikkens Fopkens hebben gewoond en zijn overleden op huize Luchtenborg te Veele. De naam Kenna kwam hiermee in Westerwolde terecht en dus in de families Velema, Kuper, Bruining en Bossen gekomen.
luchtenborg0004

Ook chirurgijnen als Simon en Jacob Oosterveld + ds. fam. Hommerckhuizen waren hiermee annex en woonden zeer waarschijnlijk op de Luchtenborg. veele
Het is verdwenen in de jaren 1940-50. Er moeten toch mensen zijn die dit nog hebben aanschouwd of hebben meegemaakt. Ik ben dan ook erg benieuwd op aanvullingen en reacties. Bij voorbaat dank Gré Fennema Stadskanaal.

U kunt een reactie onder dit bericht plaatsen of e-mailen naar info@verenigingwesterwolde.nl

6 gedachten over “Gezocht: Afbeelding van de Luchtenborg in Veele

1. Vandaag een artikel toegevoegd uit de Winschoter Courant van 26-11-1983

2. Hallo, het zou kunnen zijn dat ik van dit gezochte een oude foto heb, er staat een foto op mijn website in het mapje Veele, de foto is genomen vanaf de sluis in Veele in de richting van Veelerveen, op de foto is een boot te zien met schoolreizende kinderen uit Oudeschans met op de achtergrond een groot gebouw, de foto is genomen in de twintiger jaren, dit gebouw op de achtergrond zou het gezochte kunnen zijn.

Vriendelijke groet,

Gert Meulman

3. Hallo Gert,
    Ik neem aan dat je foto 405 bedoelt? De Luchtenborgh stond links van de noodwoning en dat is volgens mij toch een stuk verder van het kanaal verwijderd.

4. Ja dat zou inderdaad mooi zijn Gert. Maar misschien duikt er toch nog eens een foto op.

5. In het blad Toal en Taiken dat deze week is verschenen(35e jargang nummer 3) staat een zeer lezenswaardig artikel van de hand van Geert Volders over de Luchtenborg in Veele.