Informatie verzoek over Werklozenlied Westerwolde

Mannen op weg naar de werkverschaffing in Jipsinghuizen. – Foto: www.beeldbankgroningen.nl

Van Klankkunstenaar Remco de Kluizenaar uit Wageningen kwam er een vraag bij onze vereniging binnen over de melodie van “Het werklozenlied van Westerwolde”.

Binnenkort gaat er een voorstelling spelen in het Openluchtmuseum in Arnhem over de werkverschaffing in Westerwolde en Remco maakt opnames met zangers om het historisch geluid van het zingen bij een staking in Jipsinghuizen te reconstrueren.
Veel mensen aan wie de Kluizenaar vroeg naar de melodie, geven als antwoord “die van proletariers aller landen”, of “de internationale”. De tekst past echter niet goed op deze melodie en wel erg goed op de melodie van “Het lied van Strenka Razin”, in Nederland ook wel bekend geworden omdat deze ook gebruikt is voor “aan de oever van de Rotte.”
Zijn er mensen die zich nog herinneren op welke melodie (of wellicht melodieën) het werkelozenlied “Ver van huis van vrouw en kinderen” gezongen werd? Zijn er meer mensen die zich het lied herinneren op de melodie zoals gezongen in deze opname van Ate Doornbosch? En zijn er mensen die zich andere melodieen herinneren? Wilt u in dat geval contact opnemen met Remco de Kluizenaar via zijn website Remcodekluizenaar.nl?