Uitnodiging excursie 17 september 2016 voor onze leden

Ter Apelkanaal, 10 augustus 2016
Betreft: uitnodiging excursie

Geachte dames en heren,

Dit jaar gaat de Historische Vereniging Westerwolde op zaterdag 17 september 2016 op excursie naar Leiden. Een stad met een rijke historie en prachtige architectuur. Het bezoek wordt nog interessanter omdat we ook dit jaar een band met ‘ons’ Westerwolde hebben en wel in het hartje van Leiden. In het Rijksmuseum voor Oudheden (RMO) is momenteel de expositie ‘Archeologie in je achtertuin’ te zien. In deze tentoonstelling zijn ook archeologische vondsten uit Westerwolde te bezichtigen. Zo is onder andere de vondst die in 1818 werd gedaan op de Pottenberg bij Wollinghuizen in de collectie van het RMO opgenomen. Het verhaal van deze bijzondere vondst zal aandacht krijgen in deze excursie.

Voor de excursie willen we het volgende programma voorstellen, waarbij de tijden bij benadering zijn (behalve de vertrektijden) en wijzigingen zijn voorbehouden.

7.15 Vertrek bij d’Ekkelkaamp, Kerklaan 7 te Onstwedde
Vriendelijk verzoek om auto’s op de parkeerplaats aan de achterzijde van het fietsenhok te plaatsen, zodat bezoekers van d’Ekkelkaamp geen hinder hebben.

Halverwege de rit maken we een korte stop langs de snelweg. Koffie/thee is niet inbegrepen en zal dus meegenomen of ter plaatste aangeschaft moeten worden.

RMO

11.00 Rijksmuseum voor Oudheden
Rapenburg 28

In het RMO krijgen we enkele van de bijzondere objecten te zien die ooit in Westerwolde zijn gevonden. Daarbij krijgen we ook uitleg over de opmerkelijke manier waarop deze vondsten in het RMO terecht zijn gekomen.

Nadat het begeleide deel van het bezoek aan het RMO is afgesloten, kan een ieder in eigen tempo de permanente expositie in het museum bewonderen.

’s Middags is een ieder vrij om het bezoek aan Leiden naar eigen believen in te delen. In de binnenstad zijn vele gelegenheden te vinden voor een lunchlocatie, maar u kunt natuurlijk ook in het Museumcafé van het RMO terecht voor een hapje en een drankje.

Een drietal bezoektips voor het vrije deel:
– Hortus Botanicus (Rapenburg 73). De botanische tuin van Leiden werd in 1590 aangelegd “tot leeringe van aller de ghene, die in der medicijnen studeren”. De tuin bevat een aantal bijzonder oude bomen en heesters.
– Stedelijk Museum de Lakenhal (Oude Singel 28-32). De Lakenhal vormde ooit het centrum van de Leidse textielnijverheid. Het pronkstuk van de museumcollectie is Het Laatste Oordeel van Lucas van Leyden, dat tijdens de godsdiensttwisten in 1566 uit de Pieterskerk werd gered.
– Stadhuis van Leiden (Stadhuisplein 1, niet toegankelijk). Bijzonder om te vermelden is dat de klokken van het carillon na de Tweede Wereldoorlog zijn gegoten door Van Bergen uit Heiligerlee.

burcht

16.00 Verzamelen voor de opgang naar De Burcht van Leiden
Burgsteeg 14

We sluiten de dagexcursie af bij de restanten van één der oudste burchten van Nederland. Op een kunstmatige heuvel ligt de Middeleeuwse burcht van Leiden, waarvandaan men een prachtig uitzicht heeft op de oude stad.

16.30 Vertrek uit Leiden, locatie zal bij aanvang van de excursie bekend gemaakt worden in de excursiefolder die u op 17 september ontvangt
Halverwege de terugreis gebruiken we een gezamenlijke maaltijd. Bij deze maaltijd zijn twee consumpties inbegrepen.

21.15 Terug in Onstwedde,

Deelname en aanmelding
De kosten voor de dag bedragen € 52,00 per persoon (inclusief vervoer Onstwedde-Leiden-Onstwedde, entreegelden RMO, maaltijd + twee consumpties).

Aanmelding vindt plaats door (per deelnemer) €52,00 over te maken naar de bankrekening van de Historische Vereniging Westerwolde: IBAN NL80RABO0358606063.
Vermeld bij uw betaling uw naam en adres, dan weet de penningmeester wie zich heeft opgegeven!
Kortom alle reden om mee te gaan voor een interessante – en gezellige! – dagtocht naar Leiden. We hopen op een goede opkomst.

De webmaster plaatst een bericht op onze website zodra alle plaatsen gereserveerd zijn, want ook dit jaar geldt: vol = vol!

namens het bestuur,

Ina Middelkamp-Maarsingh, secretaresse