Vlagtwedde 17 december Algemene Ledenvergadering

Voor een volle zaal in ’t Kruispunt in Vlagtwedde begon voorzitter Jochem Abbes met een vraag over het nieuwe gemeentewapen van Westerwolde. De vergadering was unaniem van mening dat de korenschoof, zoals die nu voorkomt in de wapens van de oude gemeente Wedde en in die van de gemeente Vlagtwedde moet terugkomen in het nieuwe wapen.

Het verdere programma werd ingevuld door de Stichting Verdronken Geschiedenis.

Als eerste spreker hield Egge Knol een inleiding waar onder meer het Nesserland bij Emden en het Punt van Reide aan de orde kwamen. De bewoningsgeschiedenis van het Punt van Reide was erg interessant.
Als tweede spreker kwam ons bestuurslid Jan Huizing aan het woord, die aan de hand van oude kaarten het een en ander vertelde over kerken, kerkhoven en kolken.
De derde spreker was onze voorzitter Jochem Abbes die vertelde over zijn voorvaders die in  Blijham een boerderij hebben gehad. Opstrekkende heerden en Blijham aan de Dollard kwamen uitgebreid aan de orde.
Na de pauze kreeg Karel Essink het woord over het thema Grensproblemen in de Dollard. De problemen, die er nog steeds zijn met Duitsland over de exacte grens tussen Nederland en Duitsland. Ook slijkschepen en smokkelarij kwamen aan de orde. Het Museum de Oude Wolden (MOW) had een aantal gebruiksvoorwerpen meegegeven, waar o.a. door Jan Huizing uitleg over werd gegeven. Op de foto Albert Buursma gadegeslagen door Egge KnolAls laatste spreker was ons bestuurslid Ruut Wegman aan de beurt die zijn lezing over de aanwas van de Dollard vergezeld liet gaan van mooie oude kaarten. Een hele oude, haast onleesbare kaart van de Dollard is door Ruut helemaal bewerkt en opnieuw ingetekend. De kaart was na afloop te bekijken. Een mooi stukje vakwerk.

Al met al een zeer interessante middag.

Zie voor meer informatie www.verdronkengeschiedenis.nl