Prettige Kerstdagen en een voorspoedig en gezond 2021

Geachte leden,
Het jaar 2020 is bijna ten einde en we kunnen zonder overdrijving zeggen dat het een bijzonder jaar was. Heel veel dingen konden niet doorgaan, en in menselijk contact werd 1,5 meter de maat. Vaak werden mobiele telefoons en computers gebruikt om familieleden, vrienden, collega’s te “zien” en/of te horen. Maar het gemis van de van de contacten, die vroeger zo normaal waren, was groot.
Ook wij als Historische Vereniging Westerwolde hebben dit ondervonden.
De enige vergadering die door kon gaan was de algemene ledenvergadering te Onstwedde waar ds. G.C. Hovingh uit Zuidlaren sprak over het thema Het kerkelijke verzet in de Tweede Wereldoorlog in Westerwolde en omstreken.
Tijdens deze vergadering werd dhr. E. Wubs uit Ter Apel benoemd als nieuw bestuurslid. Pas in juli kon hij, op 1,5 meter afstand, voor het eerst aanwezig zijn bij een bestuursvergadering.
Het bestuur had geregeld contact met elkaar via de mail en app. In november was er een digitale vergadering.
De bijeenkomsten van juni, oktober en december werden afgezegd. Evenals de jaarlijkse excursie. Heel jammer allemaal.
Wat gebeurde er wel?
Allereerst wil ik noemen: onze website. Hier valt ontzettend veel te lezen en te zien. Zeker aan te raden om daar geregeld eens te kijken.
Verder is het boekje Aaltje (door Hanne Wilzing) uitgegeven, het lesmateriaal voor de basisscholen(ontwikkeld door Frits van Kouwenhove) verstuurd.
De Historische Kring Ter Apel heeft i.s.m. Jumbo een stickerboek ontwikkeld over de historie van Ter Apel.
Ook zijn er gesprekken gevoerd over de Canon van Westerwolde waar wij als HVW invulling aan willen geven.
De ledenbijeenkomsten voor 2021 zijn weer gepland: Voorlopige data: 13-03-2021 Algemene ledenvergadering Onstwedde; 19-06-2021 ledenbijeenkomst Veelerveen; 18-09-2021 excursie Amsterdam; 16-10-2021 ledenbijeenkomst Ter Apel en 18-12-2021 ledenbijeenkomst Blijham. We volgen natuurlijk de richtlijnen van het RIVM v.w.b. het Coronabeleid.

Op de drempel van het nieuwe jaar kijken we achterom, maar ook vooruit! We hopen dan ook u in het komende jaar weer te mogen ontmoeten!
Het bestuur wenst u, juist in deze dagen, een aangename kersttijd toe en vooral ook een gezond 2021!

Met vriendelijke groet, namens het bestuur

Kineke Kuper-Dijkmeijer
secretaris Historische Vereniging Westerwolde