Algemene ledenvergadering in Onstwedde

P1000503
Zaterdag 28 maart 2015 hield de Historische Vereniging Westerwolde haar algemene ledenvergadering in gebouw ‘De Ekkelkaamp’, Kerklaan 7 te Onstwedde.
Op de agenda stond een aantal huishoudelijke zaken, zoals bestuursverkiezing, financieel verslag. begroting en jaarverslag. De bestuursleden B. Roosien en B. Maarsingh hebben afscheid genomen en als nieuwe bestuursleden werden gekozen mevr. K. Kuper-Dijkmeijer en dhr. G. Volders. Mevr. Kuper wordt de nieuwe penningmeester en de dames J. Middelkamp en W. Volders zullen gezamenlijk het secretariaat gaan beheren. Als lid van de kascommissie werd benoemd de heer Stubbe uit Bellingwolde.
P1000501Na de pauze was er een lezing van archeologe mw. M. (Mirte) van Geffen MA over het thema: De Pekelborg.
Bijna iedereen in Oost-Groningen heeft er wel eens van gehoord: de Pekelborg, een 15de-eeuwse borg die ergens in het Zuiderveen onder Winschoten heeft gestaan. Maar wat weten we eigenlijk van deze borg en zijn bewoners? Als archeologen steken wij natuurlijk allemaal graag de schop in de grond. Maar ook het “graven” in de archieven levert leuke en interessante conclusies op. In deze lezing werd middels een casestudie van de Pekelborg (een 15de-eeuwse borg in het Zuiderveen onder Winschoten) ingegaan op het belang van archiefonderzoek voor de archeologie’. Hierna hield onze voorzitter Jochem Abbes nog een inleiding over Westerwolde in de Middeleeuwen.