De oude Engelkensbrug tussen Veele en Wessinghuizen

In 1924 was de enige verbinding tussen Veele en Wessinghuizen de fiets- en voetbrug. Later in 1957 kwam hier de nieuwe en bredere Engelkensbrug te liggen. De oude brug is er nog steeds en is tegenwoordig een geliefd foto object.
Op de foto’s staan o.a. leden van der familie Bessembinders.
De foto’s komen uit het archief van Graddes Nobbe.
2016scan034 2016scan034a

Inmiddels is er mede dankzij Meijco van Velzen wat meer duidelijk over de naam Engelkens. Bij deze brug stond namelijk een boerderij van de familie Engelkens. Zie onderstaande krantenknipsels:

7 gedachten over “De oude Engelkensbrug tussen Veele en Wessinghuizen

1. waarom werd het de Engelskenbrug genoemd ? Had het te maken met de oude Engel / Engels/Engelkens familie te maken ?

2. Hiske, we zijn er nog niet achter, maar volgens dhr. Harm Dijkmejer zou het best eens genoemd kunnen zijn naar de voormalige gemeentesecretaris van Vlagtwedde. We hebben nog een foto toegevoegd uit 1957 van een artikel uit het Nieuwsblad van het Noorden. Mochten er mensen zijn die het antwoord weten dan horen we het graag.

3. De Engelkenbrug is vernoemd naar Engel Holtjer, de opa van mijn man.

4. De naam Engelkensbrug komt van de oud burgemeester van Winschoten, Engelkens die in Wessinghuizen is overleden.