Wollinghuizerweg van Vlagtwedde naar Jipsinghuizen bestaat 100 jaar + Update

De weg van Vlagtwedde naar Jipsinghuizen was tot 1922 nog een zandweg. In natte periodes gaf dat veel problemen. In 1922 was het zover dat de nieuwe verharde weg geopend kon worden. Ons lid mevr. M. Bruining uit Wollinghuizen had al een brief geschreven naar de krant met het verzoek daar eens wat aandacht aan te gaan besteden. Blijkbaar vond de krant het niet nodig en mevr. Bruining wacht nog steeds op antwoord, Toen ze de webmaster van de Historische Vereniging Westerwolde benaderde en vroeg of die iets voor haar kon betekenen en toen ze er ook nog bij zei “Joe binnen aaltied zo actief….” dan kun je dat ook moeilijk weigeren. Daarom maar eens in de oude kranten gedoken en wat foto’s van vroeger erbij gezocht.

Uit de Winschoter Courant van 8 augustus 1922:

UPDATE
Van ons lid Berend Jan Harding kregen we een mooie foto toegestuurd als aanvulling op dit bericht met de volgende tekst:
” ik zag dat op de site van de historische vereniging een artikel staat over de opening van de weg in 1922. Ik beschik over de originele foto van de opening in Jipsinghuizen met daarop de boog met tekst waarnaar verwezen wordt in het krantenartikel. Misschien leuk om die er bij te plaatsen. Ben ook wel benieuwd naar de namen van de personen die op de foto staan, Grt Berend Jan. ”

Als iemand weet wie er op de foto staan, dan horen we het graag.

7 gedachten over “Wollinghuizerweg van Vlagtwedde naar Jipsinghuizen bestaat 100 jaar + Update

1. Gefeliciteerd met het 100 jarig bestaan van Wollinghuizen. Zelf ben ik geboren in Wollinghuizen aan de Wollinghuizerweg 70. Heb een mooie jeugd gehad in Wollinghuizen. Iedere dag werd de Winschoter Courant gehaald bij Berend Heeres. Mijn vader bediende de tram Ol Graitje van water. Helaas is het tramstation afgebroken Mevr Bruining ken ik ook. Ik blijf altijd terugdenken aan mijn jeugd in Wollinghuizen.

2. Van harte gefeliciteerd! Belangrijk werk; het doet goed je Komaf tegen te komen.. Dank.

Peter Hopman
    achterkleinzoon van Wubbegien Spa (Vlagtwedde of Onstwedde)
    Rotterdam

3. Gefeliciteerd met 100 jaar wollinghuizen, mijn ouders fam Sanders hebben 50 jaar aan de wollinghuizerweg 70 gewoond met veel plezier helaas is mijn daddyy 2017 overleden en mijn moeder is 2020 verhuisd naar een appartement in Stadskanaal. Ik heb er zelf ook gewoond tot mijn 24 ste was een mooie tijd.

Catharina van Ee-Sanders Musselkanaal

4. Kan er iemand iets meer zeggen over het pand op de achtergrond? Wat is de locatie? Waar is deze foto gemaakt?

5. De heer Roelof Kuper, geboren 22-02-1894, hoofd Arbeidszaken (oid) staat er ook op. Vierde van rechts in 3-delig grijs pak.
    Wij hebben de foto ook thuis. Het betreft de opa van mijn man, Roel Kuper jr.