Rectificatie in Terra Westerwolda (juli 2020)

In de column Siste Viator met als titel ‘Westerwolde wandelgemeente van het jaar 2020’ in het zomernummer van Terra Westerwolda (jaargang 9, nummer 2, pagina 4) maakte ik een vervelende vergissing. Ik schreef ten onrechte dat de veranderingen in het landschap van Westerwolde zo’n 18.000 jaar geleden ontstonden tijdens de laatste ijstijd, het Weichselien.

In het Weichselien heerste er in het gebied dat nu Nederland heet weliswaar een zeer koud klimaat, maar de Scandinavische ijskappen bereikten het gebied niet. De veranderingen in het landschap, zoals de opgestuwde Geselberg, vonden aanzienlijk eerder plaats. Deze ontstonden tijdens het Saalien, de voorlaatste ijstijd. Ongeveer 170 à 160.000 jaar geleden kwam het landijs vanuit het noordoosten Nederland binnen. Dit veranderde niet alleen het landschap van Westerwolde, maar ook dat van Midden-Nederland en Noord-Nederland. In Midden-Nederland ontstonden toen de stuwwallen en in Noord-Nederland werd het keileemplateau gevormd. Daarnaast is de tijdsaanduiding van het Trechterbekervolk in Westerwolde te jong aangegeven. Deze cultuur bevond zich in Noord-Europa van ca. 4350 tot 2800/2700 voor Christus, dus 6300 tot 4700 jaar geleden.

Sandra de Regt