Meester – schrijver J.H. Neuteboom 150 jaar geleden geboren

NeuteboomDit jaar is het 150 jaar geleden dat de meester-schrijver J.H. Neuteboom werd geboren.

Van 1884 tot 1896 was hij onderwijzer in Sellingen. Na zijn verhuizing naar Den Haag is hij begonnen met het schrijven van zijn prachtige verhalen in het Westerwolds.

Tussen 1919 en 1929 werden die gepubliceerd in het Maandblad Groningen.

Uit de verhalen blijkt dat Neuteboom de streek rondom Sellingen, de mensen, die er woonden, hun persoonlijkheden, gevoelens, zeden en gewoonten zeer goed heeft gekend.

Zijn verzamelde werken zijn in 2001 in boekvorm verschenen.

Hoewel Stadskanaal zijn ‘’Meester Neuteboomschool’’ heeft en er naast het gemeentehuis in Sellingen een ‘’Meester Neuteboom-boom’’ staat, verdienen hij en zijn werk grotere bekendheid.

Daarom grijpt de Jan Hendrik Neuteboomstichting zijn 150ste geboortedag graag aan om zijn verhalen onder de aandacht te brengen d.m.v. de lancering van een Neuteboom fiets- of –wandeltocht, die tien plekken aandoet die in zijn verhalen een rol spelen.

Het routeboekje zal op donderdagmiddag 4 juni 2015  feestelijk worden gepresenteerd, gelijktijdig met de opening van een tentoonstelling in het gemeentehuis te Sellingen over

“Onze school in Westerwolde, vroeger en nu”.

De tentoonstelling, waaraan medewerking wordt verleend door het Streekhistorisch Centrum Stadskanaal, is te bezichtigen in juni en juli in het gemeentehuis van Sellingen.

Oproep

Iedereen in Westerwolde die over materiaal beschikt betreffende zijn of haar school, foto’s, filmpjes en schoolmateriaal, nodigen wij hierbij uit om dat tijdelijk uit te lenen voor de tentoonstelling. Al het materiaal kan op afspraak worden afgeleverd bij het Streekhistorisch Centrum te Stadskanaal. Voor het maken van een afspraak kan gebeld worden met Helen Kämink, te bereiken via (0599) 612649 of info@streekhistorischcentrum.nl. Voor info over het J.H.Neuteboomproject: Jan Sleumer, 020-6140840 jansleumer@kpnplanet.nl

2 gedachten over “Meester – schrijver J.H. Neuteboom 150 jaar geleden geboren

1. De tentoonstelling zal vanaf vrijdag 5 juni tot en met eind augustus voor het publiek te zien zijn in SHC de Oude Stelmakerij, Dorpsstraat 32 te Sellingen, en dus niet in het gemeentehuis. Entree gratis!

2. Bedankt Helen voor je reactie. Als je nog meer informatie hebt, dan plaats ik dat graag. (MF)