Was het een vriendendienst? De Stroate Vriescheloo – Engelke(n)s

IMG_1745De Stroate Vriescheloo – Engelke(n)s

De werkgroep Streekhistorie Bellingwedde kon tot dusver geen verklaring geven over de herkomst van de vermelding van Engelkes/Engelken op een oude kaart.
Er werd vermoed dat een kaarttekenaar de belangrijkheid van een familie met deze vermelding wou bevestigen.

Vanuit Duitsland kregen we van de heer Georg Groen de volgende verklaring:

“Reeds op de kaart van 1634 van Noord Oost Groningen van Cornelis Pijnacker duikt in “de omgeving van Friescheloo (tegenwoordig Vriescheloo) de naam Engelken en bij “Oosterwolda de naam Huninga op. Deze plaatsaanduidngen hebben volgens mij wat met “de families Engelken(s) en Huninga van doen.
“Een verklaring kan volgens mij zijn de band die er was op de universiteit tussen de “Groninger professor Ubbo Emmius, Cornelis Pijnacker en professor Johan Huninga

“Onder het motto: “Kleine vriendendienst van professor tot professor???”

“Prof. Johan Huninga’s moeder was Etta Johanns Engelkens, geboren 1560 en overleden “op 12.09.1625 in Beerta (begraven in de kerk van Wolderdorp). Zij was de dochter van “Johann Engelkens en Else Buninga.

“Ik zou me op een nader onderzoek over de verbinding Emmius/Pijnacker/Huninga erg “verheugen.

“Met vriendelijke groeten
“Georg Groen

Tot zover de verklaring van Georg Groen. Ook wij zouden graag willen weten wie hier al eens onderzoek naar heeft gedaan. U kunt ons mailen via info@verenigingwesterwolde.nl maar u kunt ook op dit bericht reageren d.m.v. het plaatsen van een reactie.

We kregen hierover nog de volgende reactie binnen:

Naar aanleiding van het bericht op uw website kan ik u het volgende mededelen:
Mijn oudbetovergrootmoeder was Engelcke Engelckes, geboren in Vriescheloo rond 1610, overleden na 24 augustus 1678. Zij was getrouwd met rond 1635 met mijn oudbetovergrootvader Tiddo Tiabbes. Engelcke Engelckes was de dochter van Hilwert Engelkens, geboren te Vriescheloo rond 1565, overleden te Vriescheloo rond 1626, landbouwer te Vriescheloo. Hilwert Engelkens was de zoon van Harmen Engelkens, geboren rond 1530 te Vriescheloo, overleden te Vriescheloo voor 24 mei 1591, landbouwer en wonende te Vriescheloo. Deze gegevens komen uit mijn kwartierstaat, die is samengesteld door M.J.de Lange.

Ik hoop u hiermee iets verder te hebben gebracht.
Met vriendelijke groet, Hero Tjabbes

Eén gedachte over “Was het een vriendendienst? De Stroate Vriescheloo – Engelke(n)s

1. die kaart heb ik ook, en mijn familie heeft kopieen. we waren steeds geinteresseerd omdat we vermoedden – of hoopten – dat het iets met onze familie (Engelkes) te maken zou hebben. De stamboom die ik heb gaat terug tot 1560, maar de daarin genoemde Engelckes kwam ;uit Jipsinghuizen. Zou er echter toch een link kunnen zijn?