Uitnodiging ledenbijeenkomst 14 oktober 2023

Geachte leden en andere belangstellenden,

Graag willen wij uitnodigen voor de eerstvolgende ledenbijeenkomst van de Historische Vereniging Westerwolde op zaterdag 14 oktober a.s. in gebouw “De Regenboog”, Dr. Bekenkampstraat 42 in Ter Apel. Aanvang: 13.30 uur.

Het bestuur stelt het volgende programma voor:

1. Opening, door de voorzitter.
  2. Vaststelling van de agenda.
  3. Ingekomen stukken en mededelingen, door de secretaris en de penningmeester
  4. Rondvraag/w.v.t.t.k.
  1. Het inhoudelijke deel van de bijeenkomst:
    Een lezing door Eppo van Koldam met als titel ‘De twee levens van Erna de Jonge’.
    Van Koldam publiceert met grote regelmaat over de historie van Haren (Gn). Soms dwingt zo’n publicatie tot onderzoek ver over de gemeentegrenzen heen. Dat was het geval bij de naspeuringen naar het leven van de Joodse onderduikster Erna de Jonge. Het eerste deel van haar leven in Weener in Duitsland werd gekenmerkt door de moord op haar vader, maar was nog redelijk eenvoudig in beeld te brengen. Na haar onderduik vanuit Haren bleek het lastig haar levensdraad weer op te pakken. Uiteindelijk lukte dat en het spoor leidde naar Ter Apel en vandaar naar Stockton in de USA. In Ter Apel was Erna de Jonge een aantal jaren huisdame bij de gebroeders Hesse op het adres Hoofdstraat 10. In zijn lezing zal Eppo van Koldam vooral verslag doen van de loop van zijn onderzoek naar de ‘Twee levens van Erna de Jonge’. Tijdens een lezing in Haren wist een toehoorder nog interessante aanvullende gegevens te vermelden. Zal dat in Ter Apel ook zo zijn?

Deze foto komt uit het boek van Albert Buursma over Wilke Roelf Hesse (1894-1987). In dit boek luidt het onderschrift “In de tuin achter de villa aan de Hoofdstraat, v.l.n.r. Roelf Hesse, Erna de Jonge, Wilke Roelf Hesse en Geertruida Hahn (?) (11 januari 1947)”. Dat onderschrift klopt volgens Van Koldam niet. Hij houdt het er op dat Erna helemaal rechts staat, maar wie is dan de oudere dam in het midden? Daar zal Van Koldam tijdens de lezing uiteraard op terug komen.

1. Pauze
  2. Voortzetting van de lezing door Eppo van Koldam.
  3. Sluiting van de vergadering.

Het bestuur hoopt weer velen van u op 14 oktober te mogen begroeten. Neemt u gerust een gast mee!